• +48 533 367 799

Jastrzębie-Zdrój - największe miasto w Polsce pozbawione połączeń kolejowych

Do Jastrzębia-Zdroju pociągi przestały docierać 20 lat temu.

Jastrzębie-Zdrój - największe miasto w Polsce pozbawione połączeń kolejowych

Stacja kolejowa Jastrzębie-Zdrój Moszczenica została otwarta 2 grudnia 1913 r. wraz z uruchomieniem odcinka Jastrzębie-Zdrój - Wodzisław Śląski linii kolejowej z Orzesza do Wodzisławia Śląskiego. Wybudowano obszerny, kryty dachówką budynek, który mieścił poczekalnię, kasy biletowe i ekspedycję towarową. Stacja posiadała dwa perony.

W 1935 r., gdy uruchomiona została linia Moszczenica – Zebrzydowice, stała się stacją węzłową. 1 czerwca 1997 r. zawieszono kursy pasażerskie do Wodzisławia Śląskiego, 18 lutego 2001 r. zawieszono przewozy pasażerskie z Pawłowic, a w 1999 r. po zawieszeniu kursowania pociągów towarowych stacja została zlikwidowana. Torowisko i infrastruktura zaczęly być demontowane i rozkradane. Torowisko zlikwidowano w 2004 r.

W pobliżu znajdowała się stacja kolejowa Jastrzębie-Zdrój, która została otwarta 1 czerwca 1911 r. Na terenach tych nie znajdowały się wówczas żadne większe zakłady przemysłowe czy kopalnie, jednak chciano ułatwić dojazd do uzdrowiska. Na parterze znajdowały się dwie kasy biletowe, pomieszczenie bagażowe, poczekalnia oraz nastawnia. Na piętrze urządzono cztery pomieszczenia mieszkalne.

Ostatni pociąg ze stacji Jastrzębie-Zdrój odjechał 18 lutego 2001 r. Przez kilka lat pomieszczenia na parterze budynku dworcowego były dzierżawione przez prywatną firmę, a do 2009 r. pomieszczenia mieszkalne były zajmowane przez pracownicę kolei i żonę zawiadowcy stacji. Po jej wyprowadzce obiekt popadł w całkowitą ruinę, a wszystkie metalowe elementy zostały rozkradzione przez złomiarzy. Dworzec był pozbawiony nadzoru i systematycznie dewastowany. 1 października 2018 r. budynek został całkowicie rozebrany z powodu znacznych uszkodzeń powstałych w wyniku podpalenia.

Kolej jednak wróci do Jastrzębia-Zdroju. W czerwscu Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze do budowy odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą. Przedmiotem zamówienia jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum Egis, która wyniosła 10,9 mln zł netto.

Powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika. Budowa odcinka przyszłej linii nr 170 ma rozpocząć się w 2024 r., a zostanie ona oddana do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi mają jeździć tędy z prędkością do 250 km/h.

Jak zapisano w dokumentacji przetargowej CPK, podstawowe cele projektu to utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą będącego połączeniem polskiej i czeskiej sieci kolei dużych prędkości i umożliwiającego uruchamianie szybkich połączeń kolejowych do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia, a także włączenie do sieci kolejowej Jastrzębia-Zdroju.

fot. Fotopolska, polska-org.pl, Klaudia Parma
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka