• +48 533 367 799

Co buduje zaufanie między lekarzem a pacjentem?

Niniejszy artykuł będzie zupełnie z innej beczki, na temat relacji lekarz dentysta – pacjent.

Co buduje zaufanie między lekarzem a pacjentem?

    Czy ktoś z Państwa zastanawiał się kiedyś co ma na nią wpływ? Co ma wpływ na wzajemne zaufanie? Większość pacjentów ma swojego wybranego lekarza i jest to bardzo ważna i pożądana sytuacja. Jednak czy są jakieś wyższe wartości, które powodują, że jest właśnie tak a nie inaczej?
    By relacje w gabinecie stomatologicznym były pozytywne, duże znaczenie odgrywa wiele czynników. Oczywistym jest, że uprzejmość i płynność w porozumiewaniu się jest cechą bardzo ważną. Jest to (na szczęście!) tylko wierzchołek góry, na który lekarz z pacjentem ma wspiąć się po piękny i zdrowy uśmiech.
    Proszę zadać sobie pytanie, na ile jestem świadomy/a stanu swoich zębów? Ile jest zdrowych a ile wymaga leczenia? Czy leczenie próchnicy to moje jedyne potrzeby? Czy usłyszałem/am w gabinecie: ma Pan/Pani zdrową jamę ustną?
    Jak wygląda świadomość moich potrzeb higienicznych? Na jakim poziomie jest moja higiena? Jeśli coś robię źle, to co? I jak to robić dobrze?
    Odnośnie otrzymywanego, kupowanego „produktu” (odbudowa zęba, praca protetyczna, leczenie kanałowe), stomatologia jest dziedziną specyficzną. Pacjent z reguły wie, co jest przedmiotem rozmów i pracy (np. most, szkielet na zatrzaskach), natomiast nie umie sobie wyobrazić efektów.
    Idąc do sklepu, wiemy jaki mniej więcej telewizor nas interesuje. Wybieramy ten najlepszy, sugerując się nie tylko ceną, ale i parametrami technicznymi, które mają niebagatelny wpływ na korzystanie z tego telewizora (np. ile ma cali, kolor obudowy czy możliwość podłączenia do internetu). Co natomiast Państwo odpowiedzą na pytanie: czy woli Pan/Pani most czy szkielet?
    Warto więc zastanowić się, co buduje zaufanie między lekarzem a pacjentem i spróbować odpowiedzieć na powyższe pytania. Zadano ich dużo i w naszej intencji jest pozostawienie ich bez odpowiedzi. Każdy ma inne potrzeby i wymagania estetyczne, każdy więc powinien spróbować samemu znaleźć na nie odpowiedzi. Najpierw samemu, a potem wspólnie z lekarzem – i w tym przypadku jesteśmy przekonani, że szczera rozmowa pozwoli zbudować/wzmocnić pożądane relacje i zaufanie; wynieść je na zupełnie inny poziom. Bo to przecież Państwo – Pacjenci – jesteście w tym wszystkim najważniejsi. Świadomość zdrowotna, nie tylko jamy ustnej, jest bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na naszą przyszłość.

Podobne artykuły

Wyszukiwarka