• +48 533 367 799

Pierwszy autobus hybrydowy jest już w Rybniku

Napęd tych pojazdów to tzw. pełna hybryda, czyli połączenie napędu spalinowego z elektrycznym, umożliwiającym przejechanie kilkuset metrów wyłącznie na silniku elektrycznym.

Pierwszy autobus hybrydowy jest już w Rybniku

Pierwszy z 11 autobusów hybrydowych zakupionych przez spółkę Komunikacja Miejska Rybnik jest już w Rybniku. Nowe autobusy firmy Solaris, która wygrała ogłoszony przez spółkę przetarg, powinny wyjechać na rybnickie drogi jeszcze w lipcu.

Napęd tych pojazdów to tzw. pełna hybryda, czyli połączenie napędu spalinowego z elektrycznym, umożliwiającym przejechanie kilkuset metrów wyłącznie na silniku elektrycznym, czyli zeroemisyjnie. Rozwiązanie pozwala na wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej przy ruszaniu z przystanków dzięki superkondensatorom ładowanym w trakcie jazdy. Zastosowanie w pojazdach napędu hybrydowego pozwoli na oszczędności w zużyciu paliwa oraz redukcję hałasu.

Wartość 11 nowych 12-metrowych autobusów o napędzie hybrydowym to 24 mln zł. To pierwsze autobusy będące własnością miejskiej spółki, która powstała m.in. po to, by sukcesywnie zwiększać zeroemisyjny tabor autobusowy w Rybniku.

– Od lipca nasze autobusy hybrydowe będzie można spotkań na liniach: 4, 5, 9, 13, 14, 16, 22, 32, 46, 48, 49, 51. Pojazdy są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w duże czytelne kontrastowe tablice informacji pasażerskiej z zapowiedziami wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, ponadto oświetlenie zewnętrzne nad drzwiami i monitoring. W każdym pojeździe jest defibrylator AED oraz wszystkie kasowniki z możliwością płacenia e-kartą oraz kartą płatniczą. Ponadto porty USB A i C. A dla kierowcy pełna kabina i panoramiczna szyba – wymienia Łukasz Kosobucki, prezes spółki Komunikacja Miejska Rybnik. Dwa z zakupionych pojazdów będą wyposażane w standardzie pojazdów lokalnych, tj. wyższe, miękkie siedzenia z pasami, półki bagażowe oraz dwoje drzwi. Zamawiane autobusy będą dostosowane do linii miejskich, a gdy zapotrzebowanie na pojazdy będzie mniejsze, będzie można wynająć takie pojazdy np. na wycieczkę szkolną.

– Chyba nie muszę nikogo specjalnie przekonywać, że rozwój transportu zbiorowego to dziś nie tylko potrzeba, ale konieczność – podkreśla Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. – Nowoczesny, zeroemisyjny, wygodny, przyjazny dla pasażera tabor autobusowy jest odpowiedzią na potrzeby naszych mieszkańców. Naszą ofertą komunikacji miejskiej chcemy też przekonać tych wszystkich, którzy podróżują po mieście samochodem niejako z przyzwyczajenia, nie biorąc od uwagę innych opcji. Przejazdy do trzech przystanków za złotówkę, nowe wiaty przystankowe, aplikacje ułatwiające lepszą orientację w rozkładach linii autobusowych i oczywiście konsekwentnie modernizowany tabor – wszystko to ułatwić ma decyzję o korzystaniu z rybnickiej komunikacji miejskiej – przekonuje prezydent.

fot. A. Nosiadek/UM Rybnik
oprac. /kp/

Galeria zdjęć

740_autobus_hybrydowy_rybik_(2).jpg
963_autobus_hybrydowy_rybik_(1).jpg
274_autobus_hybrydowy_rybik_(3).jpg
13_autobus_hybrydowy_rybik_(4).jpg
363_autobus_hybrydowy_rybik_(5).jpg
666_autobus_hybrydowy_rybik_(6).jpg
351_autobus_hybrydowy_rybik_(7).jpg
19_autobus_hybrydowy_rybik_(8).jpg
288_autobus_hybrydowy_rybik_(9).jpg
839_autobus_hybrydowy_rybik_(10).jpg
957_autobus_hybrydowy_rybik_(11).jpg
642_autobus_hybrydowy_rybik_(12).jpg
205_autobus_hybrydowy_rybik_(13).jpg
602_autobus_hybrydowy_rybik_(14).jpg
665_autobus_hybrydowy_rybik_(15).jpg
787_autobus_hybrydowy_rybik_(16).jpg
834_autobus_hybrydowy_rybik_(17).jpg
387_autobus_hybrydowy_rybik_(18).jpg
832_autobus_hybrydowy_rybik_(19).jpg

Podobne artykuły

Wyszukiwarka