Tylko 16% badanych urzędów pracy zapewnia usługi w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Największymi problemami do pokonania są bariery architektoniczne i technologiczne oraz brak odpowiedniego przygotowania pracowników.
W Polsce żyje 5,4 mln osób z niepełnosprawnościami. Z danych GUS wynika, że na koniec czerwca 2023 r. 477,4 tys. z nich pracowało w gospodarce narodowej, z czego 51,5% stanowiły kobiety. Jest to grupa zawodowa, która często napotyka trudności w dostępnie do rynku pracy, a przeszkody na drodze do rozpoczęcia nowej przygody zawodowej czekają już na etapie poszukiwania zatrudnienia. Z badania przeprowadzonego przez Fundację Aktywizacja wynika, że tylko 16% analizowanych Powiatowych Urzędów Pracy zapewnia usługi w pełni dostosowane do potrzeb tej grupy społecznej. Głównymi trudnościami w kształtowaniu systemu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami są bariery architektoniczne i technologiczne, a także brak odpowiedniego przygotowania kadry do obsługi osób z niepełnosprawnościami.
Brakuje np. podjazdów dla wózków, oznakowania czy odpowiednich miejsc parkingowych. W wielu urzędach nie ma też odpowiednich urządzeń wspomagających, takich jak pętle indukcyjne czy systemy FM. Nawet w tych jednostkach, gdzie takie urządzenia są dostępne, ich liczba jest niewystarczająca, aby zapewnić pełną dostępność osobom potrzebujących tego typu pomocy. Jedynie 3% urzędów posiada urządzenia wspierające osoby słabosłyszące.
Badanie wykazało również problem z działaniami wspierającymi pracowników urzędów w ich codziennej pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Autorzy podkreślają, że niezrozumienie specyficznych potrzeb tej grupy, a także brak odpowiednich szkoleń, może prowadzić do nieświadomego utrwalania stereotypów i skutkować niedostosowaną ofertą usług. – W konsekwencji osoby z niepełnosprawnościami, które nie otrzymają odpowiedniego wsparcia, mogą zniechęcać się do ponownego kontaktu z urzędami i rezygnacji z procesu aktywizacji zawodowej – wskazują.
Mimo rosnącej świadomości na temat różnorodnych potrzeb wciąż brakuje odpowiednich programów szkoleniowych, które przygotowywałyby urzędników. – Istnieje pilna potrzeba systemowych zmian w podejściu do obsługi osób z niepełnosprawnościami przez Powiatowe Urzędy Pracy. Aby zapewnić pełny dostęp do usług i wsparcia, konieczne jest zapewnienie systemowych szkoleń dla pracowników PUP, które pomogą im lepiej rozumieć potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Należy także podjąć działania w kierunku dostosowania infrastruktury urzędów, wdrożenia nowoczesnych narzędzi wspierających komunikację z osobami słabosłyszącymi, niesłyszącymi, niewidomymi czy też osobami z innymi rodzajami niepełnosprawności – wymieniają autorzy raportu.
fot. freepik.com
oprac. /kp/