W Rybniku trwa budowa drugiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna. Prace nad ponad 4-kilometrowym fragmentem drogi łączącym ul. Wodzisławską z ul. Sportową mają zakończyć się w sierpniu 2025 r. Odcinek ten będzie ostatnim realizowanym w granicach miasta. W ramach inwestycji powstaną: bezkolizyjny węzeł na ul. Grota-Roweckiego, rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową, cztery obiekty mostowe zapewniające przekroczenie innych dróg i obsługę węzła oraz przepusty dla zwierząt. Zaplanowano także oświetlenie, system odwodnienia, przebudowę i rozbudowę sieci uzbrojenia terenu, a także działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, takie jak ekrany akustyczne i nowe nasadzenia zieleni.
Aktualnie droga gotowa jest w prawie 60%. Całkowicie wykonano już badanie saperskie terenu, wycinkę drzew, rozbiórkę budynków, odhumusowanie trasy głównej, kanalizację sanitarną oraz przebudowę sieci gazowych, wodociągowych i elektroenergetycznych linii SN i nN. Niemal w całości wzmocnione jest też podłoże. Budowa trasy głównej wykonana jest w 71%, a wiaduktów – od 76% do 81%. Roboty związane z przebudową rowów i ścieków są zaawansowane z 50%.
Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna, czyli ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej, została oddana do użytku w kwietniu 2020 r. Kosztowała ponad 475 mln zł, z czego 290 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Budowa brakujących 4 km uzyskała dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł. Całkowita wartość zamówienia wynosi 280 635 278,72 zł brutto, a prace wykonuje wybrana w przetargu firma Budimex S.A.
Czytaj także: Likwidacja linii kolejowej przyspieszy budowę drogi Racibórz – Pszczyna
fot. M. Koczy, W. Zielińska/UM Rybnik
oprac. /kp/