Ostatni fragment drogi Racibórz – Pszczyna w Rybniku otwarty

13 września mieszkańcy Rybnika i okolic wzięli udział w sportowym otwarciu ostatniego, czterokilometrowego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna. Zanim trasa została oddana kierowcom, mogli ją przetestować rowerzyści, biegacze, miłośnicy hulajnóg i spacerowicze.

Na starcie przy ul. Wodzisławskiej zebrały się tłumy uczestników i kibiców. W sportowym programie udział wzięło ponad 900 rowerzystów, ok. 200 biegaczy, osoby na hulajnogach oraz kilkudziesięciu spacerowiczów, którzy przejechali, przebiegli lub przemaszerowali w pętli ponad 8 kilometrów nowej drogi.

– Zgodnie z daną mieszkańcom obietnicą już za chwilę będziemy mogli się cieszyć rybnicką obwodnicą. Mam nadzieję, że w przyszłości ta droga zostanie również dokończona na terenie innych gmin, dziś melduję, że Rybnik jest gotowy i zapraszam na wyjątkowe testowanie tej trasy przez sportowców, amatorów rekreacji i zdrowia do jedynego w swoim rodzaju otwarcia na sportowo. Mam nadzieję, że wszyscy będziemy się dobrze bawić, a w przyszłości bezpiecznie korzystać z tej trasy samochodami – zapraszał Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Po zakończeniu sportowej części wydarzenia i opuszczeniu trasy przez uczestników droga została oddana do ruchu samochodowego. Pierwsi kierowcy wjechali na nową obwodnicę po godz. 17:00.

Uruchomiony w sobotę odcinek to ostatni fragment rybnickiej części Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Łącznie trasa ma 14,3 km długości, a jej budowa kosztowała prawie 796 mln zł, z czego ponad połowa pochodziła z dotacji zewnętrznych. Nowy, czterokilometrowy fragment powstał w latach 2023–2025. Wykorzystano przy tym m.in. 10 600 m³ betonu, 1150 ton stali i blisko 75 tys. ton masy bitumicznej. Wybudowano cztery wiadukty, rondo, bezkolizyjny węzeł oraz przepusty dla zwierząt i zbiorniki retencyjne. Podczas prac ziemnych wykopano też głaz ważący szacunkowo 4-5 ton, który aktualnie znajduje się na terenie zielonym w rejonie węzła na ulicy Grota-Roweckiego.

Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna, czyli droga wojewódzka nr 935, to kluczowy szlak komunikacyjny w województwie śląskim. Łączy Pszczynę, Żory, Rybnik, Rydułtowy i Racibórz, stanowiąc od dziesięcioleci istotne połączenie między głównymi drogami krajowymi i autostradami, takimi jak A1, DK1, DK81, DK78 i DK45. W obliczu rosnącego natężenia ruchu od kilkunastu lat droga przechodzi gruntowną modernizację. Za jej przebudowę odpowiadają lokalne samorządy: miasta Rybnik i Żory na swoich terenach, a na pozostałych odcinkach – województwo śląskie reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich.

W ramach prowadzonych prac zbudowano m.in. obwodnice Pszczyny, Żor i Raciborza oraz zmodernizowano odcinek między Pszczyną a Żorami. W ramach I etapu budowy rybnickiego fragmentu powstał z kolei odcinek o długości ok. 10,2 km od ronda Raciborskiego w Żorach do drogi krajowej nr 78 w Rybniku (ul. Wodzisławska wraz z węzłem). Cała powstała w Rybniku droga główna przyspieszona ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zbudowano także bezkolizyjne węzły i jedno rondo. Budowa całego rybnickiego odcinka trwała blisko 14 lat. Otwarty 13 września fragment zamyka kluczowy etap modernizacji wspomnianego szlaku, odciążając ruch w centrum miasta i poprawiając komunikację w całym regionie.

fot. M. Koczy/UM Rybnik, arch. red.
oprac. /kp/