• +48 533 367 799

Udział OZE w polskim transporcie poniżej średniej UE

Cel dyrektywy unijnej z 2009 r. zakładał 10% udziału odnawialnych źródeł energii. W Polsce w 2020 r. wynosił on 6,58%.

Udział OZE w polskim transporcie poniżej średniej UE

Udział odnawialnych źródeł energii w transporcie w Unii Europejskiej w 2020 r. wyniósł 10,2%. Udało się więc zrealizować cel dyrektywy unijnej z 2009 r., który zakładał 10% udziału OZE. Poziom ten wzrósł z 1,6% w 2004 r. Do zielonych źródeł energii zaliczono ciekłe biopaliwa, metan czy energię elektryczną, ale wyprodukowaną z odnawialnych źródeł energii.

Spośród wszystkich krajów wspólnoty w dwunastu udział OZE w transporcie był wyższy niż średnia unijna. Liderem jest Szwecja, która osiągnęła poziom 31,9%. Drugie miejsce zajmuje Finlandia - 13,4%. Podium zamykają Holandia i Luksemburg z wynikiem 12,6%.

Na drugim biegunie są Grecja i Litwa, w których udział OZE w transporcie publicznym wyniósł odpowiednio 5,3% i 5,5%. To jedyne dwa kraje z wynikiem gorszym niż w Polsce, gdzie udział odnawialnych źródeł energii wyniósł w transporcie 6,58%.

W 2020 r. w prawie wszystkich krajach UE udział OZE w transporcie wzrósł w porównaniu z 2019 r. Wyjątkiem jest Francja, gdzie pozostał na tym samym poziomie - 9,2% oraz Finlandia, gdzie udział ten spadł o 0,9%. Z kolei najwyższe wzrosty zaobserwowano w Estonii - o 5,9%, Luksemburgu - 4,9%, Belgii - 4,2% i na Cyprze - 4,1%.

Polsce udało się jednak osiągnąć udział OZE w ogólnym zużyciu energii. Zgodnie z dyrektywą z 2009 r. do 2020 r. miał on wynieść 15%, tymczasem było to 16,13%.

fot. UM Rybnik
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka