• +48 533 367 799

Pionierski system do wytwarzania i magazynowania „zielonego” wodoru dla kolei

Wyprodukowany pierwiastek będzie w fazie rozwojowo-badawczej wykorzystywany na cele własne, do zasilania potrzeb podstacji trakcyjnej, ale realizowany system w przyszłości ma również mieć możliwość zasilania trakcji.

Pionierski system do wytwarzania i magazynowania „zielonego” wodoru dla kolei

W ramach projektu badawczo-rozwojowego przy podstacji trakcyjnej Garbce powstanie system do magazynowania energii oparty o wodór produkowany dzięki energii z farmy słonecznej. Jest to kolejny krok w kierunku rozwoju kolei opartej na odnawialnych źródłach energii. PKP Energetyka podpisała umowę z dostawcą kompletu komponentów do budowy tego układu wodorowego. Uruchomienie instalacji zaplanowano na 2023 r.

Inwestycja o wartości ponad 3 mln zł pozwoli wytwarzać, magazynować i wykorzystywać na potrzeby kolei „zielony” wodór. Wytwarzany pierwiastek będzie w 100% uzyskiwany w procesie elektrolizy zasilanej energią pochodzącą ze słońca. Instalacja powstająca w ramach projektu B+R ma za zadanie potwierdzić możliwość wykorzystywania magazynów wodorowych do zasilania kolei w przyszłości. Celem budowy systemu jest zmagazynowanie całości energii wyprodukowanej przez farmę słoneczną i niewykorzystaną na bieżące cele trakcyjne. Wodorowy układ produkcji i magazynowania energii będzie składał się z elektrolizera, który przekształca energię pozyskaną ze słońca na wodór, systemu magazynowania tego pierwiastka oraz ogniwa paliwowego, które z powrotem zamienia wodór na energię elektryczną.

Za rok PKP Energetyka będzie mogła jako pierwsza w Polsce realnie korzystać z tego pionierskiego systemu zasilania kolei w energię opartą o wodór pochodzący z OZE. Pozwoli on jednorazowo magazynować do 23 kg wodoru przy mocach poszczególnych komponentów określanych na: 36 kW dla elektrolizera, 20 kW dla mocy ogniw paliwowych oraz ok. 150 kWp dla farmy słonecznej.

Wyprodukowany pierwiastek będzie w fazie rozwojowo-badawczej wykorzystywany na cele własne, tj. do zasilania potrzeb podstacji trakcyjnej, ale realizowany system w przyszłości ma również mieć możliwość zasilania trakcji. Projekt techniczny układu umożliwia także odłączanie napełnionych butli z wodorem, dzięki czemu może on być wykorzystywany np. do zasilania pojazdów kolejowych PKP Energetyka.

Dzięki realizacji tego projektu powstanie nowoczesna i wielofunkcyjna podstacja trakcyjna, która nie tylko zagwarantuje bezpieczeństwo i stabilność działania systemu zasilającego kolej, ale będzie także przyjazna dla środowiska dzięki wytwarzaniu „zielonego” wodoru.

fot. arch. red.
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka