• +48 533 367 799

"Nie do przyjęcia". Minister o zakazie sprzedaży aut z silnikiem spalinowym

Zdaniem Anny Moskwy oprócz odpowiednich samochodów niezbędne są również przystępne ceny i pełna infrastruktura, co jest wyzwaniem dla każdego kraju.

"Nie do przyjęcia". Minister o zakazie sprzedaży aut z silnikiem spalinowym

– Wprowadzenie zakazu sprzedaży aut z silnikiem spalinowym od 2035 r., co proponuje Komisja Europejska w swoim planie osiągnięcia neutralności klimatycznej, jest dla Polski nie do przyjęcia – oświadczyła minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

Jak podkreśliła, ani rynek, ani społeczeństwo nie jest na to gotowe. – Sprzeciwiamy się tej propozycji. Nie ma obecnie możliwości, by mówić o konkretnych datach. Dopóki nie będziemy mieli na rynku aut, które mogą przejechać przykładowo 1000 km bez konieczności zatrzymywania się po drodze na dwie godziny, żeby doładować akumulatory, społeczeństwo nie zaakceptuje takich pomysłów – wyjaśniła minister przed rozpoczęciem spotkania ministrów środowiska państw UE w Luksemburgu.

Zdaniem Anny Moskwy niezbędne są również przystępne ceny i pełna infrastruktura, co jest wyzwaniem dla każdego kraju. – Możemy zadeklarować, że mamy takie ambicje, ale nie jesteśmy w stanie zdecydować o żadnej konkretnej dacie. Każda data, którą byśmy dziś wyznaczyli, byłaby iluzją. 2035 r. nie jest datą możliwą do zaakceptowania przez Polskę. Wiem, że wiele krajów podniesie dziś tę kwestię – dodała.

Poinformowała też, że jednym z tematów dzisiejszych rozmów ministrów będzie reforma europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 - ETS. – Dla Polski kluczowym zagadnieniem jest obecnie reforma ETS. Mamy teraz na stole reformę systemu kontroli ETS. Istniejący obecnie system jest iluzją, mówiąc wprost - nie działa. Nigdy nie został użyty. Nowa propozycja zakłada skrócenie okresu, w którym przeprowadzana jest kontrola i zmianę kryteriów, które spowodują jej uruchomienie. Jest to propozycja akceptowalna. Podobnie jak propozycja Parlamentu Europejskiego, który chce wykluczenia instytucji finansowych z rynku – podkreśliła minister.

– Biorąc pod uwagę, że istniejący ETS nie działa, jako Polska nie możemy zaakceptować rozszerzenia go na sektor transportu i budownictwa – zastrzegła.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka