• +48 533 367 799

Wirtualna rzeczywistość pomoże wybrać uczniom zawód

Projekt jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych.

Wirtualna rzeczywistość pomoże wybrać uczniom zawód

Ponad 1,1 mln zł kosztowała realizacja projektu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie "Widzę siebie w tym zawodzie! Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym". W jego ramach m.in. przygotowano aplikacje ukazujące zawody, które uczeń będzie mógł poznać dzięki goglom VR, czyli wirtualnej rzeczywistości.

– Dzisiaj jest rynek pracownika, przy tym bezrobociu, jakie mamy na poziomie 4,9%, to rynek poszukuje pracownika, daje możliwości wyboru młodemu człowiekowi zawodu, który będzie mógł już w wieku 20 lat wchodzić na ten rynek, zarabiać i to niemałe pieniądze – powiedział minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, który podkreślił, że projekt realizowany przez rzeszowski WUP wpisuje się w działania, które promują szkolnictwo zawodowe. Jego zdaniem wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie podejmowania decyzji zawodowych i szkolenia, choć nie zastąpi nauki u pracodawcy, to jednak znacznie ułatwia te procesy.

Minister przypomniał, że w ramach projektu Laboratoria Przyszłości wiele szkół kupiło gogle VR. – Dzięki temu będzie można wykorzystać te aplikacje i filmy, które tutaj powstały. Bo ważne jest, aby ten, kto wybiera szkołę branżową, wybrał taką, która jemu jest bliska, do której ma predyspozycje – mówił Przemysław Czarnek.

Jak powiedział dyrektor rzeszowskiego WUP Tomasz Czop, projekt jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych. – Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwoli zanurzyć ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu. Projekt otworzy przed młodymi osobami możliwość zdobycia ważnej dla nich wiedzy i skonfrontuje oczekiwania ze stanem rzeczywistym – przekonywał.

W ramach projektu powstało 45 filmów w rozszerzonej rzeczywistości z możliwością rozglądania się po odwiedzanym miejscu w trakcie krótkiej, wirtualnej podróży, podczas której doświadczyć można pracy specjalistów w ich codziennym otoczeniu. Powstało też siedem specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100% wirtualnej przestrzeni, gdzie uczeń dzięki specjalnym kontrolerom będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu. Całość została zainstalowana na specjalnie przygotowanym dla WUP oprogramowaniu, w 10 profesjonalnych goglach VR.

Aplikacje dotyczą zawodów: operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, spawacz, kosmetyczka, elektryk i kowal artystyczny. Filmy w poszerzonej rzeczywistości pokazują zawody takie, jak m.in. ratownik medyczny, blacharz, stolarz, dekarz, pracownicy drogowi, kucharz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu, groomer, behawiorysta zwierzęcy czy pracownik branży motoryzacyjnej.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka