• +48 533 367 799

Studenci czują się nieprzygotowani do wejścia na rynek pracy

Połowa studentów twierdzi, że ich uczelnia mogłaby wspierać ich w uczeniu się przez całe życie poprzez zapewnienie dostępu do bezpłatnych kursów po ukończeniu studiów.

Studenci czują się nieprzygotowani do wejścia na rynek pracy

Tylko 1/3 studentów twierdzi, że ma bardzo dobre doświadczenia wyniesione z uczelni. Badanie pt. „Connected Student” przeprowadzone wśród 1300 studentów i 1300 specjalistów z sektora szkolnictwa wyższego na całym świecie przez firmę Salesforce wskazuje, że instytucje szkolnictwa wyższego muszą ewoluować, aby móc przyciągnąć studentów.

– Instytucje szkolnictwa wyższego stoją przed ogromną szansą, aby przygotować się na przyszłość i móc angażować studentów w nowy i ekscytujący sposób poprzez budowanie głębszych więzi, priorytetowe traktowanie dobrego samopoczucia oraz zapewnienie wsparcia, które lepiej przygotuje studentów do nauki na uczelni, a następnie wejścia na rynek pracy. Mogą one odegrać istotną rolę w tych zmianach poprzez zapewnienie swoim studentom spersonalizowanych doświadczeń na każdym etapie nauki – od momentu przyjęcia na studia po naukę przez całe życie, wspieranie rozwoju umiejętności i kształtowanie gospodarki w nowy sposób – podkreśla Marie Laxague Rosecrans, dyrektor ds. marketingu, dział szkolnictwa i organizacji non-profit w Salesforce.

Z raportu wynika, że 47% studentów wybrała swoje instytucje na podstawie potencjalnych perspektyw zawodowych, jednak zaledwie 11% czuło się bardzo dobrze przygotowanym do wejścia na rynek pracy. Ponadto jedynie 1/3 badanych wysoko oceniła swoje doświadczenia związane z wprowadzeniem do nauki na uczelni. Tylko 2% studentów, którzy mieli słabe doświadczenia w tym zakresie, twierdzi, że ich ogólne doświadczenia związane ze studiami były bardzo dobre.

48% studentów przewidywała, że ich kwalifikacje będą istotne dla wybranej przez nich ścieżki kariery tylko przez pięć lat lub mniej po ukończeniu studiów. Podobna liczba studentów (49%) oczekuje, że dzięki nauce na swoich uczelniach uzyska umiejętności i wiedzę związaną z pracą, czy to online, czy stacjonarnie. Taki sam odsetek twierdzi, że ich uczelnia mogłaby wspierać ich w uczeniu się przez całe życie poprzez zapewnienie dostępu do bezpłatnych kursów po ukończeniu studiów. Z kolei 40% studentów chce, by ich uczelnie oferowały warsztaty związane z pracą, które pomogą im w budowaniu kariery.

– Uczelnie, nie tylko techniczne, totalnie nie przygotowują studentów do przemysłu 4.0. Nie tylko w Polsce tak jest. Ku mojemu zdziwieniu również w Stanach Zjednoczonych mówi się o tych samych problemach – komentuje dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności. Ekspert podkreśla, że sytuacja jest bardzo dynamiczna – cały czas zmienia się, przez co nie wiadomo, w jakim kierunku kształcić. Jego zdaniem odpowiedzią są bardzo krótkie, dedykowane kursy, które powinny pojawić się na uczelniach. W tej kwestii polskie szkoły wyższe dopiero raczkują. – Chodzi o to, aby uczelnie stały się miejscem, które nie tylko przygotowuje przyszłe kadry czy kształci studentów, ale powinny być miejscem edukacji według koncepcji lifelong learning. Osoby będące już na rynku pracy, nawet te, które wcześniej nie korzystały z oferty edukacyjnej uczelni, mogłyby znaleźć kurs dla siebie i w krótkim czasie dokształcić się. Nie w cyklu dwuletnim, jak MBA, ale w krótszym czasie – ocenia Paweł Poszytek.

fot. pixabay.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka