• +48 533 367 799

Co czwarty nowy samochód będzie elektryczny

3/4 przedstawicieli firm motoryzacyjnych z Europy obawia się, że inflacja i wysokie stopy procentowe będą miały negatywny wpływ na ich działalność w 2023 r.

Co czwarty nowy samochód będzie elektryczny

Do 2030 r. udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Europie wyniesie zdaniem ekspertów 24%. Oceniono też, że w najbliższych czterech latach na światowym rynku może pojawić się 160 nowych modeli elektryków.

80% przedstawicieli kadry zarządzającej firmami motoryzacyjnymi w Europie jest przekonanych, że w ciągu najbliższych pięciu lat przemysł motoryzacyjny odnotuje istotny wzrost rentowności – wynika z raportu KPMG "Global Automotive Executive Survey". Jednocześnie przed branżą pojawiają się wyzwania związane z dostawami komponentów do produkcji samochodów. 75% przedstawicieli firm motoryzacyjnych z Europy obawia się, że inflacja i wysokie stopy procentowe będą miały negatywny wpływ na ich działalność w 2023 r.

Zdaniem analityków w najbliższych czterech latach na światowym rynku może pojawić się 160 nowych modeli samochodów elektrycznych. O udział w tym rynku walczy ponad 50 nowych producentów takich pojazdów. Według szacunków, na które powołano się w raporcie, do 2030 r. udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Europie wyniesie 24%.

Szefowie firm motoryzacyjnych wskazali, że wśród wyzwań, z jakimi branża będzie musiała zmierzyć się w najbliższej przyszłości, są brak odpowiednich umiejętności pracowników, problemy z dostawami materiałów i komponentów, niespokojna sytuacja geopolityczna oraz trudne warunki makroekonomiczne. Najmniejsze obawy dotyczące sytuacji w branży wyrażają firmy motoryzacyjne w Chinach, największe zaś można dostrzec w Azji i Ameryce Północnej.

Producenci samochodów zapowiedzieli zainwestowanie ponad 500 mld dol. w programy EV. Mirosław Michna z KPMG w Polsce zwrócił uwagę, że wpływ na prognozy dotyczące tempa rozwoju elektromobilności ma m.in. wciąż duża dysproporcja cen samochodów elektrycznych w porównaniu z autami z napędami spalinowymi. – 70% respondentów badania KPMG jest zdania, że ceny samochodów elektrycznych bez rządowych dopłat wyrównają się z cenami samochodów z silnikami spalinowymi do 2030 r. – wskazał.

Choć dynamika wzrostu rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Polsce w 2022 r. spadła w porównaniu z 2021 r., to w zestawieniu z innymi wybranymi krajami europejskimi pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie. Według przywołanych w nim danych ACEA w 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych – samochodów osobowych bateryjnych oraz hybryd plug-in – w Polsce wzrosła rok do roku o 29%, w Holandii o 14%, w Wielkiej Brytanii o 21%, a w Niemczech o 30%.

78% menedżerów na świecie i 73% w Europie przewiduje, że do 2030 r. większość zakupów samochodów będzie się odbywała w kanałach cyfrowych. W tym czasie ok. 2/3 sprzedaży nowych samochodów rozłoży się równo pomiędzy producentów i dealerów. Tradycyjne platformy e-commerce wraz z nowymi firmami, które specjalizują się w sprzedaży samochodów online, będą zdaniem ekspertów kluczowymi graczami na rynku sprzedaży samochodów.

Czytaj także: Rośnie liczba elektryków na drogach. Brakuje przepisów dotyczących bezpieczeństwa

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka