• +48 533 367 799

Rybniczanie będą korzystać z autobusów wodorowych od jesieni

Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.

Rybniczanie będą korzystać z autobusów wodorowych od jesieni

28 marca Miasto Rybnik podpisało umowę na zakup 20 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem. Dokument sygnowali: Piotr Kuczera – prezydent Rybnika i Maciej Nietopiel – prezes zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., firmy, która wygrała przetarg na realizację zadania, oferując 66 149 680 zł. Przedmiotem zamówienia jest wyprodukowanie i dostarczenie 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich wodorowych wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem, dokumentacją i przeprowadzeniem szkoleń.

– Komunikacja miejska jest przyszłością miast. Rybnik ma ambicje, by być w czołówce i pokazywać główne trendy rozwojowe. Jesteśmy miastem, które staje na czele promowania nowej formy transportu, zmienia jakość komunikacji publicznej, stawia na nowoczesne rozwiązania – podkreśla Piotr Kuczera. – Zainteresowanie paliwami alternatywnymi to odpowiedź Rybnika na trendy ogólnoświatowe, wskazujące na ekologiczne podejście w różnych aspektach życia. 20 autobusów wodorowych, które wyjadą na rybnickie drogi, to wyraz odpowiedzialnego myślenia o przyszłości. Inwestujemy w przyszłość, przekształcając ROW – Rybnicki Okręg Węglowy – w Rybnicki Okręg Wodorowy. Autobusami wodorowymi dajemy jasny sygnał, że ta technologia jest obecna w życiu i może być naszą przyszłością – wskazuje włodarz.

– Decyzja Rybnika odnośnie zakupu autobusów wodorowych, zwłaszcza w kontekście tego, co dotyczy miejskich zakładów komunikacji, które muszą wprowadzać coraz większy procent udziału autobusów nisko- i zeroemisyjnych, jest bardzo racjonalna. Trzeba sobie zdać sprawę z tego, że to, co się dzieje w Rybniku, to jest coś, co będzie musiało się zadziać również w innych polskich miastach. Ci, którzy są w awangardzie, jak Rybnik, będą szybciej spełniali wymogi, co będzie się przekładało na wymierne efekty ekologiczne i ekonomiczne. Rybnik wyrasta na pioniera, jeżeli chodzi o transport wodorowy w Polsce, dlatego bardzo się cieszymy, że będziemy mogli z miastem współpracować – podkreśla Maciej Nietopiel.

– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana – można przeczytać w opisie pojazdu NesoBus na stronie producenta. Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd ma pomieścić min. 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących. Autobusy wodorowe mają mieć też porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, a w kabinie kierowcy przewidziano alkomat i lodówkę. Autobus jest bardzo efektywny – zużywa ok. 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km, a tankowanie trwa 15 minut.

W tej chwili linie autobusowe komunikacji miejskiej organizowane przez Miasto Rybnik obsługują w sumie: 23 autobusy elektryczne różnej długości, 12 autobusów zasilanych sprężonych gazem ziemnym różnej długości oraz ok. 60 zasilanych olejem napędowym.

Na zakup 20 autobusów wodorowych miasto uzyskało dotację w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Otrzymane przez Rybnik dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim, jakie zostały przyznane w ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”. Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.

Czytaj także: Stacja tankowania wodoru powstaje w Rybniku

fot. M. Koczy/UM Rybnik
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka