• +48 533 367 799

Fit for 55 zaakceptowany przez Radę UE

Główne regulacje dotyczą m.in. reformy unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, nowego granicznego mechanizmu węglowego, a także utworzenia Społecznego Funduszu Klimatycznego.

Fit for 55 zaakceptowany przez Radę UE

Rada Unii Europejskiej zagłosowała za przyjęciem dyrektyw i reform pakietu „Fit for 55". Są to konkretne akty prawne ukierunkowane na ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o minimum 55% do 2030 r. w porównaniu z 1990 r. i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Główne regulacje dotyczą m.in. reformy unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), nowego granicznego mechanizmu węglowego (CBAM), a także utworzenia Społecznego Funduszu Klimatycznego (SCF).

Reforma systemu handlu emisjami zakłada, że sektory już objęte systemem mają do 2030 r. obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62% w porównaniu z 2005 r. Nastąpi też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu UE wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 r. lub w 2028 r., jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie. Do ETS zostaną włączone też emisje gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej.

Kolejna regulacja dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2. Obejmie on takie towary, jak żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. CBAM będzie wprowadzany stopniowo w latach 2026–2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS.

Z kolei utworzenie w 2026 r. unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego ma służyć wspieraniu gospodarstw domowych, mikroprzedsiębiorstw i użytkowników transportu, którzy są szczególnie dotknięci przez ubóstwo energetyczne i transportowe.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka