• +48 533 367 799

Pół miliarda złotych więcej na Program Budowy 100 Obwodnic

Obwodnica Raciborza w ciągu drogi krajowej nr 45 znajdzie się na liście priorytetowej.

Pół miliarda złotych więcej na Program Budowy 100 Obwodnic

Zachodnia obwodnica Raciborza trafi na listę priorytetową rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. W ramach programu w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km, a jego budżet wynosi 28 mld zł.

Obwodnica Raciborza w ciągu drogi krajowej nr 45 do tej pory znajdowała się na liście rezerwowej. Zmiana oznacza, że zostanie zapewnione finansowanie na jej realizację. Wpisanie jej na listę zadań priorytetowych przed wyborami zapowiadał premier Mateusz Morawiecki. Jak uzasadniał, chodzi o "uwolnienie terenów inwestycyjnych". Projekt ten pociągnie za sobą zwiększenie limitu finansowego programu o 0,5 mld zł.

Nowa obwodnica, będąca po wybudowaniu ciągiem DW 416, rozpoczyna się na istniejącym już rondzie z DK 45 na północ od miejscowości Rudnik. Inwestycja wymaga likwidacji zabudowań obecnego przedsiębiorstwa Chempest S.A. Rudnik. Następnie omija od północy miejscowość Rudnik i kieruje się na południe do włączenia z DW 416. W przyszłości będzie możliwość przedłużenia północno-zachodniej obwodnicy na południe od włączenia z DW 416 do DK 45. Jak podkreśla ZDW, proponowana trasa nie koliduje z istniejącymi budynkami oraz znajduje się w wystarczająco dużej odległości od zabudowań mieszkalnych, nie stanowiąc uciążliwości. Długość obwodnicy wynosi ok. 4,5 km i zostanie doprecyzowana po opracowaniu koncepcji z uwzględnieniem obszarów przyrodniczo chronionych. Inwestycja w znacznym stopniu usprawni ruch tranzytowy w układzie równoleżnikowym na trasie granica województwa opolskiego – Racibórz – Rybnik - Pszczyna, omijając zabudowę mieszkaniową miasta Racibórz.

Głównymi założeniami Programu Budowy 100 Obwodnic są: poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Powstaną trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

fot. Tomasz Żak/UMWS
oprac. /kp/

 

 

Podobne artykuły

Wyszukiwarka