W najbliższą niedzielę 9 czerwca wraz z korektą rozkładu jazdy PKP zostaną uruchomione regularne połączenia kolejowe między Rybnikiem a Gliwicami. Koleje Śląskie oprócz dotychczas kursujących pociągów weekendowych uruchomią dodatkowo osiem codziennych pociągów na dobę. Rozszerzenie oferty do 18 pociągów planowane jest od 1 września.
Pociąg z Rybnika będzie odjeżdżał o godz. 4:37, 7:00, 15:25 i 18:38, a podróż potrwa 49 minut. Godziny powrotów to 5:35, 14:21, 16:24 i 20:47, a pociąg będzie jechał 53 minuty. Oprócz Rybnika i Gliwic pociągi obsłużą stacje i przystanki pośrednie: Rybnik Paruszowiec, Leszczyny, Knurów i Przyszowice. Mniejsza liczba połączeń w okresie wakacji związana jest z prowadzonymi pracami torowymi na liniach kolejowych nr 140 i 149, w wyniku których przepustowość linii kolejowych będzie ograniczona.
– Regularne połączenie kolejowe pomiędzy Rybnikiem a Gliwicami jest niezwykle ważne dla lokalnych społeczności obu miast i gmin ościennych. Choćby ze względu na dojazdy pracowników do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Gliwicach, a to miasto warto przypomnieć, jest przecież bardzo ważnym ośrodkiem akademickim w regionie – podkreśla marszałek województwa Wojciech Saługa.
Interpelację w tej sprawie składał radny sejmiku Grzegorz Wolnik. – Odnowienie tej linii kolejowej nie będzie bardzo skomplikowane, ponieważ na tym odcinku ruch pociągowy się odbywa, tyle że weekendowo. Koleje Śląskie mają też dobry argument, ponieważ nie ma ruchu kołowego na tej trasie, więc mogą mieć duże napełnienia pociągów. To jest dobry czas, aby to połączenie kolejowe przywrócić. Skorzystają też na tym mieszkańcy Czerwionki-Leszczyn, gdzie powstaje centrum przesiadkowe i Knurowa, który na mapie tego połączenia odgrywa przecież bardzo ważną rolę – dodaje.
Uruchomienie powyższych nowych pociągów łączących Rybnik z Gliwicami będzie możliwe dzięki współpracy Województwa Śląskiego, Miasta Rybnika i Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii, które zadeklarowały partycypowanie w kosztach przedsięwzięcia. Szacunkowy koszt kursowania nowych pociągów w 2024 r. wyniesie ok. 3,5 mln zł.
Czytaj także: PKP Intercity inwestuje w ekologiczny tabor
fot. arch. red.
oprac. /kp/