
Spółki Centralny Port Komunikacyjny i PKP Polskie Linie Kolejowe doszły do porozumienia w sprawie podziału zadań przy rozbudowie infrastruktury kolejowej w woj. śląskim. Chodzi o linię przebiegającą m.in. przez Jastrzębie-Zdrój, czyli największe miasto w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej. Ustalono, że PKP PLK zajmie się północną częścią trasy Katowice – granica państwa, natomiast CPK odpowiadać będzie za odcinek południowy. Miejscem, w którym obie inwestycje się spotkają, będzie Mikołów. Kładzie to kres sytuacji, w której od 2022 r. obie spółki niezależnie od siebie planowały i przygotowywały konkurencyjne działania. Brak koordynacji groził wzrostem kosztów i opóźnieniami.
– Spółka PKP PLK odpowiedzialna za północną cześć połączenia Katowice – granica państwa porozumiała się ze spółką CPK, która będzie budować zupełnie nową infrastrukturę w nowym śladzie, czyli południowy odcinek tej linii. Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w kierunku Mikołowa, a dalej w kierunku sprawnego połączenia miast niemających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – poinformował Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
CPK będzie kontynuować realizację linii Kolei Dużych Prędkości na południe od Mikołowa, dzięki czemu Rybnik, Żory, Wodzisław Śląski i Jastrzębie-Zdrój zyskają nowoczesne połączenia kolejowe. W Żorach i Jastrzębiu-Zdroju powstaną centra przesiadkowe, a w Świerklanach, Godowie i Mszanie przystanki. Dzięki inwestycji podróż z Katowic do Mikołowa skróci się z 20 do 10 minut, do Żor z 90 do 20 minut, do Rybnika z 45 do 24 minut, do Wodzisławia Śląskiego z 60 do 38 minut, a do Jastrzębia-Zdroju z ponad 60 minut (samochodem) do 35 minut. Dodatkowo Żory i Jastrzębie-Zdrój po raz pierwszy zyskają bezpośrednie połączenia kolejowe z Katowicami.
Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają dwie stacje kolejowe i połączenia m.in. z Wodzisławem Śląskim, Rybnikiem, Żorami, Mikołowem, Katowicami oraz dalszymi miejscowościami na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
CPK, planując inwestycje na Śląsku, przeprowadziło szereg spotkań konsultacyjno–informacyjnych z udziałem mieszkańców i władz lokalnych. – Spółka utrzymuje stały kontakt z mieszkańcami, właścicielami nieruchomości oraz władzami samorządowymi. Proces projektowy zakłada ograniczenie liczby przejmowanych nieruchomości. Planowane jest uruchomienie Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć dla tej inwestycji, który przewiduje korzystne warunki zbywania nieruchomości na rzecz inwestora. Wszystkie obecnie realizowane procedury środowiskowe będą kontynuowane, co pozwoli uniknąć opóźnień i zapewni kontynuację inwestycji na stabilnych podstawach – przekonuje CPK.
Linia kolejowa Katowice – granica państwa – Ostrawa, będąca kluczowym elementem europejskiej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), ma odegrać fundamentalną rolę w rozwoju katowickiego węzła kolejowego i całego województwa. Dzięki niej region zyska nie tylko szybsze połączenia lokalne, ale także międzynarodowe z Pragą, Wiedniem, Bratysławą czy Budapesztem.
fot. arch. red.
oprac. /kp/