Władze województwa śląskiego i Kolei Śląskich podpisały w Warszawie umowy na dofinansowanie zakupu dziesięciu pociągów Newag Impuls 2. Łączna kwota wsparcia na nowe składy przekracza ćwierć miliarda złotych i obejmuje również ich serwis utrzymaniowy.
Impulsy 2 to czteroczłonowe, elektryczne zespoły trakcyjne zdolne do osiągania prędkości maksymalnej 160 km/h. Każdy pojazd typu 31WEbc oferuje 400 miejsc dla pasażerów, w tym 192 siedzące. Składy są wyposażone w strefy dla rodzin z interaktywną grą edukacyjną, strefy rowerowe mieszczące dziesięć jednośladów, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym pętle indukcyjne na całym pojeździe. Pociągi posiadają również nowoczesny system informacji pasażerskiej w trzech językach i energooszczędne oświetlenie LED. Nowe pojazdy w barwach Kolei Śląskich można spotkać na trasach do Raciborza, Rybnika, Gliwic, Częstochowy, Tarnowskich Gór i Lublińca.
Pierwsza umowa, opiewająca na 126 mln zł, została podpisana w imieniu władz województwa śląskiego przez wicemarszałków Grzegorza Boskiego i Leszka Pietraszka. Fundusze pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy umożliwią samorządowi sfinansowanie zakupu pięciu nowych Impulsów 2. – Dzięki temu wsparciu, po zsumowaniu z innymi projektami, województwo śląskie będzie posiadało docelowo ponad 30 Impulsów 2. Wybraliśmy pojazdy produkowane przez firmę Newag, bo to sprawdzone rozwiązanie. Pociągi są nie tylko nowoczesne, ale i ekologiczne. To skok jakościowy w komforcie i niezawodności podróży – podkreślił Grzegorz Boski.
Pierwszych dziewięć składów z zamówionej puli już kursuje po torach województwa śląskiego, a kolejne mają wyjechać w przyszłym roku. Docelowo do regionu trafi ponad 30 nowych Impulsów 2 o łącznej wartości około 1,5 mld zł wraz z serwisem utrzymaniowym, przy czym znaczna część tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych. – Inwestycje związane z zakupem nowego taboru i dalsze plany rozwoju sieci kolejowej w naszym województwie wymagają rozbudowy i zwiększenia bazy kolejowej, stąd tak ważna jest m. in. realizacja projektu związanego z budową nowej bazy kolejowej w Gliwicach-Bojkowie. To element transformacji regionu, bo oprócz zagospodarowania terenu pokopalnianego górnicy będą mogli znaleźć w kolejowej spółce zatrudnienie – powiedział Leszek Pietraszek.
Województwo śląskie otrzymało z KPO 126 mln zł, natomiast Koleje Śląskie o 462 tys. złotych więcej. Prezes zarządu Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz stwierdził, że większa liczba nowoczesnych składów oznacza większą elastyczność w planowaniu siatki połączeń i stopniową wymianę najstarszych jednostek. – To także konkretna odpowiedź na potrzeby mieszkańców, którzy oczekują komfortowego, dostępnego i ekologicznego transportu kolejowego oraz jego rozwoju. Tylko w tym roku uruchomiliśmy nowe połączenia pomiędzy Orzeszem a Tychami, bezpośrednie kursy z Częstochowy do Krakowa, a kolejne rozkładowe nowości już w grudniu – zapowiedział.
Podpisane umowy są efektem złożenia przez zarząd województwa śląskiego i Koleje Śląskie wniosków o dofinansowanie do drugiego naboru w ramach konkursu „Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0)”. Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej, podkreśliła, że jest to ważny krok w kierunku nowoczesnego, niskoemisyjnego i dostępnego transportu publicznego w Polsce. – Z KPO dofinansowaliśmy zakup 413 różnego rodzaju jednostek: zespołów trakcyjnych, lokomotyw i wagonów w sumie za ponad 5 mld zł. Ta skala jest ogromna. To część jeszcze większej całości. W tej perspektywie finansowej z KPO i wszystkich funduszy UE inwestujemy w rozwój kolei bezprecedensowe 60 mld zł. To jest naprawdę imponujące – podsumowała.
fot. arch. red.
oprac. /kp/
Rynek pracy / Edukacja







