Jak pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego, w latach 2014-2020 w Polsce zlikwidowano 308 177 km linii regularnej komunikacji autobusowej, w tym 107 605 km o zasięgu regionalnym. Eksperci oceniają, że polityka transportowa jest w Polsce ogromnym wyzwaniem zarówno z punktu widzenia oddziaływania na środowisko, jak i potrzeb społecznych mieszkańców dużych i małych miast oraz wsi. - Bez łatwo dostępnego transportu dobrej jakości nie sposób skorzystać z usług publicznych gwarantujących właściwy poziom życia, a czasem pozwalających wydobyć się z biedy lub choroby. Zaskakująco często jednak wykluczenie transportowe pomijane jest w dyskusjach o przyczynach nierówności społecznych i sposobach przeciwdziałania im - zauważa prof. Tomasz Komornicki z Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN w pracy “Polska sprawiedliwa komunikacyjnie”.
- Polityka transportowa nie może być oderwana od innych polityk realizowanych zarówno przez władze centralne, jak i samorządowe. W wymiarze krajowym powinna być ona komplementarna względem polityki demograficznej, a na poziomie lokalnym zintegrowana z polityką edukacyjną, zdrowotną oraz społeczną - twierdzi profesor.
W 2020 r. na terenie całej Polski funkcjonowało 480 435 km linii regularnej komunikacji autobusowej, w tym 94 755 km linii o zasięgu regionalnym i 274 297 km o zasięgu podmiejskim. Jeszcze w 2014 r. było to w sumie 788 612 km linii, z czego 202 360 km o charakterze regionalnym i 375 734 km podmiejskim. Najlepsze wyniki pod względem długości regularnej komunikacji autobusowej odnotowano w województwie mazowieckim - 90 995 km, kujawsko-pomorskim - 61 878 km i lubelskim - 37 653 km. Najsłabsze wyniki zaobserwowano z kolei w województwie małopolskim - 6 035 km, śląskim - 10 215 km i warmińsko-mazurskim - 11 378 km.
Długość wszystkich eksploatowanych linii kolejowych w Polsce w 2020 r. wynosiła z kolei 19 422 km. Jest to trochę więcej niż w 2014 r., kiedy linii było 19 240 km. Najwięcej wykorzystywanych było w województwie śląskim - 1 912 km, wielkopolskim - 1 892 km i dolnośląskim - 1 742 km, a najmniej w województwie świętokrzyskim - 722 km, podlaskim - 757 km i opolskim - 786 km. W 2014 r. najwięcej funkcjonowało w województwie śląskim - 1 977 km, wielkopolskim - 1 884 km i dolnośląskim - 1 751 km, najmniej w województwie podlaskim - 656 km, świętokrzyskim - 721 km i opolskim - 764 km.
Wsparcie na rzecz rozwoju transportu przewidziane jest m.in. w Programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027, którego budżet wynosi ponad 25 mld euro. Jest on kontynuacją dwóch wcześniejszych Programów Operacyjnych Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 oraz 2014-2020. Transport przyszłości w Polsce ma m.in. uwzględniać potrzebę zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych poprzez rozwój kolei i zwiększenie dostępności komunikacji zbiorowej. Planowana jest budowa nowych i modernizacji istniejących linii kolejowych oraz dróg krajowych, w tym obwodnic miast.
fot. arch. red.
oprac. /kp/