• +48 533 367 799

Świąteczne prezenty dla kontrahentów a podatki. Na co muszą uważać przedsiębiorcy?

Bez podatku dochodowego można przekazać kontrahentowi prezent o wartości do 200 zł – pod warunkiem że osoba obdarowana nie pozostaje z firmą w stosunku pracy.

Świąteczne prezenty dla kontrahentów a podatki. Na co muszą uważać przedsiębiorcy?

W okresie przedświątecznym wielu przedsiębiorców decyduje się na obdarowanie swoich kontrahentów i pracowników upominkami. Jednak nie każdy prezent można wręczyć bez podatkowych konsekwencji.

Wielu przedsiębiorców nie wie, do jakiej wartości mogą wręczyć prezent kontrahentom, aby uniknąć dodatkowych obciążeń podatkowych. – Urząd Skarbowy nie jest św. Mikołajem i od wartości pewnych prezentów musimy doliczyć stosowny podatek – ostrzega Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup.pl i e-pity.pl.

Jak wyjaśnia ekspertka, bez podatku dochodowego można przekazać kontrahentowi prezent o wartości do 200 zł – pod warunkiem że osoba obdarowana nie pozostaje z firmą w stosunku pracy ani umowie cywilnoprawnej. Jeśli wręczamy kontrahentowi podarunek o wartości przekraczającej 200 zł, to obdarowywany musi zapłacić podatek dochodowy od wartości upominku. Należy jednak pamiętać, że ten limit nie dotyczy prezentów wręczanych pracownikom – w ich przypadku cała wartość upominku podlega opodatkowaniu.

Dodatkowe komplikacje pojawiają się przy podatku VAT, gdzie obowiązują inne limity kwotowe. Zwolnienie z VAT obejmuje prezenty, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekracza 100 zł netto, ale wtedy konieczne jest wpisanie ich do specjalnej ewidencji. Z kolei przy prezentach do 20 zł netto ewidencja nie jest wymagana. – Jeśli nie spełniamy warunków zwolnienia, powinniśmy doliczyć podatek należny do wartości upominków – tłumaczy Monika Piątkowska.

Wątpliwości przedsiębiorców budzi również to, czy świąteczne prezenty mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Problem wynika z nieprecyzyjnego pojęcia „kosztów reprezentacji”. Ekspertka zwraca uwagę, że w ustawie nie określono jednoznacznie, co należy rozumieć pod pojęciem reprezentacji, ale przyjmuje się, że są to wydatki ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy. Inaczej traktowane są wydatki o charakterze reklamowym – jeśli ich celem jest promocja firmy, mogą stanowić koszt podatkowy. – Prezenty o niewielkiej wartości opatrzone logo firmy nie będą miały charakteru reprezentacyjnego i mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu – podsumowuje Monika Piątkowska.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka