• +48 533 367 799

Mikrofirmy zaczynają finansować zakupy przez faktoring

Po agresji Rosji na Ukrainę najmniejsze firmy zaczęły gromadzić gotówkę, a także wstrzymywać inwestycje i rezygnować z dalekosiężnych planów.

Mikrofirmy zaczynają finansować zakupy przez faktoring

Według danych Krajowego Rejestru Długów ponad 272 tys. przedsiębiorstw w Polsce ma 9,07 mld zł zaległych zobowiązań finansowych. Średnie zobowiązanie jednej zadłużonej firmy wynosi 33,2 tys. zł. Te przedsiębiorstwa, które nie dostają pieniędzy od dłużników, tracą płynność finansową i ratują się kredytem. Z danych NBP wynika z kolei, że w lutym wyraźnie wzrósł poziom gotówki w obiegu – o 4,6% względem stycznia i o 13,6% wobec ubiegłego roku. – Po agresji Rosji na Ukrainę najmniejsze firmy zareagowały tak, jak osoby prywatne, czyli zamieniły część depozytów na gotówkę z obawy przed ewentualnym zablokowaniem dostępu do systemu bankowego – tłumaczy prezes KRD Adam Łącki.

Dodaje, że gromadzeniu gotówki na czarną godzinę przez mikrofirmy zaczęły towarzyszyć też inne zjawiska m.in. wstrzymywanie inwestycji, anulowanie projektów czy rezygnacja z dalekosiężnych planów. – Jednocześnie rosnące koszty działalności, wysokie ceny paliw, materiałów czy usług, a do tego długie oczekiwanie na płatności od kontrahentów sprawiły, że kluczowa dla przedsiębiorców stała się ochrona płynności finansowej – mówi Adam Łącki.

W związku z inwazją Rosji na Ukrainę, gdy pojawiły się pierwsze oznaki międzynarodowego kryzysu, najmniejsze firmy zaczęły finansować faktoringiem m.in. zakup paliwa czy wypłaty dla pracowników. Faktoring polega na wykupie przez firmę faktoringową faktury wystawionej kontrahentowi przez przedsiębiorcę. Ten ostatni otrzymuje od faktora pieniądze za usługę lub towar, na które normalnie musiałby czekać z zapłatą od kontrahenta. Jeszcze kilka lat temu była to usługa dostępna wyłącznie dla dużych firm.

Z badania Krajowego Rejestru Długów i współpracującego z nim Narodowego Funduszu Gwarancyjnego "Impulsy i bariery w rozwoju MŚP" wynika, że trzy czwarte małych i średnich firm zna usługę faktoringu, a 18,5% choć raz z niej skorzystało, czekając na płatność od kontrahenta. 56,8% przedsiębiorców potrafi wskazać zalety faktoringu. Na pierwszym miejscu wśród nich wymieniano ochronę płynności finansowej (22,3%). Z kolei co szósta firma przyznaje, że faktoring pozwala na dysponowanie pieniędzmi, na które trzeba byłoby czekać wiele tygodni. Ponad 15% z nich docenia, że faktoring umożliwia spłatę bieżących zobowiązań, dzięki czemu nie ma się długów i jest się postrzeganym jako rzetelny partner biznesowy. Z kolei 14,1% badanych uważa, że jest to "szybkie pozyskanie gotówki bez zbędnych formalności", a 8,4% – że faktoring nie powoduje konieczności dodatkowego zadłużenia.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka