61% firm w Polsce otrzymało jakąś formę wsparcia finansowego w odpowiedzi na COVID-19. Kraj nieznacznie przewyższa pod tym względem średnią unijną, która wynosi 56%. Badanie przeprowadził Europejski Bank Inwestycyjny.
Wynika z niego, że pandemia uderzyła w wyniki sprzedaży polskich przedsiębiorstw. Spadek sprzedaży odnotowało 42% firm, blisko dwukrotnie więcej niż organizacji, które odnotowały wzrost (22%). Pandemia miała również wpływ na plany inwestycyjne przedsiębiorstw. Co trzecia firma przyznaje, że ograniczyła swoje plany inwestycyjne, a jedynie 3% w najtrudniejszym okresie zwiększyło swoje inwestycje.
Przedsiębiorcy pytani o krótkoterminowe działania związane z COVID-19 podkreślali istotność cyfryzacji - 35% potwierdziło, że zainwestowała w co najmniej jedno rozwiązanie cyfrowe. 38% organizacji zainwestowało w rozwój lub wprowadzenie nowych produktów, procesów lub usług.
Mimo trudnych okoliczności aż 76% twierdzi, że przez ostatnie trzy lata ich inwestycje były utrzymane na odpowiednim poziomie. 47% natomiast ocenia, że w pełni wykorzystuje swoje możliwości. To wynik zbliżony do średniej unijnej - 49%.
Wskutek kryzysu spowodowanego pandemią 14% polskich firm zwiększyło swoje zadłużenie. Wśród branż, które szczególnie dotknęła pandemia, jest transport. Z danych BIG InfoMonitor wynika, że w 2020 r., czyli pierwszym roku pandemii, zaległości branży wzrosły o 111 mln zł.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/