• +48 533 367 799

Kobiety bardziej doceniane w branży przemysłowej

Co trzecia firma chce zwiększać zatrudnienie kobiet na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i naukowo-techniczne, a co czwarta – na stanowiska wyższego szczebla.

Kobiety bardziej doceniane w branży przemysłowej

Klimat wokół kobiecego przywództwa jest coraz bardziej pozytywny. – W branży przemysłowej, którą reprezentuję, zauważam, że bardzo doceniane są cechy i kompetencje, które wnoszą kobiety. Mówię o umiejętności budowania zespołów, motywowania i doceniania pracowników, bo pracownik, który czuje się doceniony i który czuje, że wnosi wartość do organizacji, przyczynia się też do jej sukcesu, tak że jest to bardzo ważne. Firmy teraz zdają sobie z tego sprawę i inwestują w kobiety liderki – mówi Beata Syczewska, dyrektorka Dywizji Robotyki ABB w Polsce.

Mimo korzystnych zmian przemysł wciąż jednak ma twarz mężczyzny. Według danych GUS udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40%. Badanie HRK „Kobieta w branży przemysłowej” wskazuje, że w zaledwie 20% firm kobiety stanowią więcej niż połowę zatrudnionych. Odsetek pań na stanowiskach prezesów wynosi 19,5%, a wśród członków zarządu 25%. Wśród spółek notowanych na GPW tylko 6% ma prezesa kobietę. Większość pań w sektorze pracuje w takich obszarach jak administracja, księgowość czy HR.

34% firm deklaruje jednak wzrost zatrudnienia kobiet na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i naukowo-techniczne, a 26% – na stanowiskach wyższego szczebla. Mimo chęci zatrudniania 71% badanych firm wskazało, że ma trudności w rekrutacji kobiet na stanowiska specjalistyczne, naukowo-techniczne czy inżynierskie. W przypadku rekrutacji kobiet na wysokie stanowiska trudności dostrzega 46% firm.

Eksperci wskazują, że zawody techniczne wciąż są zdominowane przez mężczyzn, na co wpływają m.in. panujące stereotypy, że kobiety nie sprawdzają się w rolach technicznych, ale też przekonanie pań o niedostatecznych kompetencjach.

– Ogromną rolę odgrywają tu kobiety, które odniosły jakiś sukces w organizacjach. One są świetnym wzorcem dla tych, które dopiero rozpoczynają swoją karierę, pokazują, jaką drogę należy przebyć, i są ogromnym motywatorem. Polskie firmy jak najbardziej potrzebują liderek i jestem bardzo zadowolona, bo obserwuję, że coraz aktywniej i coraz śmielej kobiety sięgają po te funkcje – mówi Beata Syczewska.

Zdaniem ekspertki kobiety nie powinny ze sobą rywalizować. Solidarność w tym środowisku jest bardzo ważna. – To jest bardzo ważne, żebyśmy się nawzajem promowały i wspierały, a wszelkiego rodzaju stowarzyszenia, które w Polsce są i bardzo dobrze prosperują w kontekście wspierania kobiet, są dowodem na to, że kobiety potrafią się zjednoczyć, dzielić się swoim doświadczeniem i wyciągać do siebie pomocną dłoń – mówi przedstawicielka ABB w Polsce.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka