• +48 533 367 799

Trzy na cztery mikro i małe firmy podniosły ceny

43% badanych firm sprzedało mniej produktów i usług. Największą stratę notują firmy handlowe.

Trzy na cztery mikro i małe firmy podniosły ceny

Trzy czwarte mikro i małych firm podniosło w ostatnich miesiącach ceny produktów i usług średnio o 21%. Sprzedający skarżą się na spadek liczby zamówień i opóźnianie płatności przez kontrahentów. Najbardziej stratne są firmy handlowe.

Jak wynika z badania "Zakupy firmowe" IMAS International, w ostatnich miesiącach 39% mikro i małych firm prowadzących sprzedaż produktów i usług w segmencie B2B odnotowało spadek liczby klientów, a 38% — spadek wartości sprzedaży. Z kolei 43% badanych firm sprzedało mniej produktów i usług.

W podziale na branże największą stratę notują firmy handlowe. Na spadek liczby klientów i zleceń wskazało 44,7% takich firm, na spadek wolumenu — 54,1%, a spadek wartości sprzedaży – 45,%. Firmy usługowe w większości nie dostrzegają negatywnej zmiany lub odnotowały wzrosty.

Pozytywne odczyty wyraźnie widoczne są w firmach zatrudniających od 10 do 49 pracowników, a negatywne w mikrofirmach – zatrudniających od 1 do 9 pracowników. Jednocześnie trzy czwarte dostawców podniosło w ostatnich miesiącach ceny swoich produktów i usług — średnio o ok. 21%.

82% firm sprzedających B2B zauważyło w ciągu ostatnich 6 miesięcy zmiany w preferencjach i zwyczajach zakupowych swoich klientów. Klienci częściej negocjowali ceny i składali mniejsze zamówienia (po 43% firm), jak również opóźniali płatności (36%).

Mikrofirmy częściej notowały zmniejszenie zamówień od kupujących – 48% wobec 37% wśród małych – oraz odwoływanie przez nich zleceń – 27% vs 18%, podczas gdy małe firmy częściej zgłaszały negocjacje dłuższych terminów płatności – odpowiednio 26% i 18%.

W handlu, częściej niż w innych sektorach, klienci składali mniejsze zamówienia – 55,3% względem np. 30% w transporcie. W budownictwie powszechne stało się negocjowanie cen, na które wskazało 57,5% względem np. 34,1% w przemyśle oraz odwlekanie zakupów w czasie z uwagi na niewystarczające środki finansowe – 41,1% względem 23,1% w transporcie. Z kolei w transporcie klienci częściej opóźniali płatności – 46,2% względem 30,7% w usługach.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka