• +48 533 367 799

Święto przedsiębiorców i Śląska w Katowicach – 12. Europejski Kongres MŚP zakończony

Dwie główne sceny i osiem ścieżek tematycznych, 77 paneli, warsztatów i wystąpień, setki uczestników dyskusji, tysiące słuchaczy na salach, porady ekspertów i międzynarodowe spotkania B2B – tak można podsumować największe spotkanie małej i średniej przedsiębiorczości w Polsce i Europie.

Święto przedsiębiorców i Śląska w Katowicach – 12. Europejski Kongres MŚP zakończony

Tysiące uczestników, setki ekspertów i gości, w tym jeden specjalny – robot Sophia, uczestniczyło w 12. Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. Liderzy największych polskich firm wskazywali, ze kryzysowi nie można ulegać, ale wykorzystać do wzmocnienia firm. Dwie główne sceny i osiem ścieżek tematycznych, 77 paneli, warsztatów i wystąpień, setki uczestników dyskusji, tysiące słuchaczy na salach, porady ekspertów i międzynarodowe spotkania B2B – tak 12. EKMŚP jawi się tuż po zakończeniu. A jakie refleksje?

Wykorzystanie szansy – to wzmocnienie biznesów i zmierzenie się z wyzwaniem. Dlatego tegoroczny kongres miał dwie główne sceny: „Face the Challenge” i „Boost your Business”. Wszystkie znaki na ziemi i gospodarczym niebie wskazują, że światowa gospodarka wejdzie, jeżeli już nie weszła, w fazę kryzysu. Dwa lata pandemii i blisko rok wojny za naszą wschodnią granicą odciskają piętno na wskaźnikach ekonomicznych, powodując wzrost kosztów przedsiębiorców, windując ceny w sklepach, obniżając poważnie nastroje i konsumentów, i producentów. Puste portfele Polaków mogą oznaczać poważne spadki obrotów i straty wielu firm.

– Najwięcej pieniędzy zarobiłem podczas kryzysu, bo kryzys to zmiana, a zmiana to szansa i życzę państwu, żebyście tę szansę wykorzystali – mówił w czasie pierwszego dziś wystąpienia ekonomista Marek Zuber, ekspert Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.

O tym, jak zmierzyć się z wyzwaniem stworzonym przez pandemię i wojnę – spodziewanym kryzysem gospodarczym, dyskutowano w czasie panelu „Jak zarządzać biznesem w czasie wyzwań”. – Kryzys wcale nie musi być dramatem przedsiębiorców – przekonywali jego uczestnicy. – Czas wyzwań daje nam nowe możliwości i rozwiązania. Bardzo ważne jest, aby być blisko rynku i klienta i nigdy nie zatrzymywać tego, co może być wytworzone i wykorzystać ten potencjał. Trzeba zrozumieć zmiany, które zachodzą, zachowania konsumentów i nowe postawy, które powstały w ostatnich latach w pandemii i po pandemii, bo wiele z nich uległo zmianie – zauważał Adam Mokrysz, prezes i CEO grupy Mokate.

Taką zmianą może być częstsze i odważniejsze delegowanie decyzji, a więc inne spojrzenie na zarządzanie. – Bardzo ważne jest zarządzanie przez cele, takie które pracownicy chcą realizować i chcą wziąć za nie pełną odpowiedzialność. Przesunięcie odpowiedzialności niżej, nie jeden szczebel, a nawet dwa szczeble, czyli rozłożenie celów i pozostawienie pracowników samych sobie, co jest w pierwszej fazie ryzykowne, daje pozytywne efekty i bardzo zwiększa efektywność – zalecał Adam Marczak, dyrektor Skarbca Eurocash S. A. Jego zdaniem poważne rezerwy tkwią w trybie pracy, bo praca zdalna, jak podkreślał, jest o wiele bardziej efektywna niż biurowa.

Trzeci z uczestników dyskusji, Ireneusz Ozga, członek zarządu VICI Group, opowiadał, że w jego firmie zdecydowano się zdywersyfikować produkty i rynki zbytu. Sukces w kryzysie, jego zdaniem, to pochodna czterech składowych. – Wizja, zrozumienie, jasność, zwinność – która z tych czterech jest kluczowa? Nie osiągniemy sukcesu, jeśli nie będziemy działać na każdym z tych szczebli prawidłowo – zaznaczał.

EKMŚP to również dyskusja o transformacji energetycznej. Dyskusja aktualna o tyle, że efektem wojny jest odcięcie dostaw gazu, wzrost cen surowców i pytania: czy dla bezpieczeństwa energetycznego nie należałoby poluzować założeń polityki klimatycznej.

– Transformacja energetyczna polega nie tylko na odchodzeniu od paliw kopalnych i zastępowaniu tych paliw energetyką źródeł odnawialnych, ale także na uporaniu się z problemem, który dotyka nas globalnie, czyli nadmiernym zużyciem materiału, co widać na przykładzie plastiku zalegającego wszędzie – akcentował Adam Czyżewski, Główny ekonomista PKN Orlen.

Wystąpieniom, debatom i dyskusjom przysłuchiwało się kilka tysięcy zarejestrowanych uczestników. Bogaty program kongresu liczył aż 77 paneli, wystąpień i warsztatów w których udział wzięli najbardziej doświadczeni menedżerowie.

– Bez słuchania ekspertów i praktyków biznesu nie uda się znaleźć rozwiązań, które pomogą nam funkcjonować. Dlatego na naszym kongresie chcieliśmy pokazać różne drogi i doświadczenia z wielu krajów i dziedzin po to, żeby zbudować kompetencje, które pomogą nam zrozumieć nową rzeczywistość, aby umiejscowić w niej rodzime przedsiębiorstwa – podsumował Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, organizatora EKMŚP.

Ale katowickie święto przedsiębiorczości to nie tylko dyskusje, to również realne porady dla małych i średnich przedsiębiorstw. Temu służyć miała ulokowana w głównym hallu Strefa Eksperta. Tam na ich pytania odpowiadali pracownicy ZUS, administracji skarbowej, Wojewódzkiego Urzędu Pracy, PFRON, Funduszu Górnośląskiego czy Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Nawiązywaniu nowych znajomości i szukaniu możliwości prowadzenia interesów zagranicą służyła strefa spotkań B2B zorganizowana wspólnie z Enterpise Europe Network. Na miejscu w Katowicach przedstawiciele kilkudziesięciu państw umówili w sumie ponad 60 spotkań z Polakami. Polscy przedsiębiorcy wykorzystali również platformę online, by szukać kontrahentów w Chinach.

Zobacz także:

30 lat Regionalnej Izby Gospodarczej - w przeddzień Kongresu MŚP

Face of Challenge - XII Kongres MŚP w Katowicach

fot. Ireneusz Burek
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka