• +48 533 367 799

Potencjał innowacyjności i przedsiębiorczości jest w Polsce jeszcze niezagospodarowany

4 na 10 badanych uważa obecne miejsce pracy za innowacyjne, przy czym tylko co dziesiąty jest o tym całkowicie przekonany.

Potencjał innowacyjności i przedsiębiorczości jest w Polsce jeszcze niezagospodarowany

Dla 70% specjalistów i menedżerów ważna jest innowacyjność firmy. Jest kluczowym kryterium wyboru bez względu na płeć – wskazuje na nią 69% kobiet oraz 73% mężczyzn.

Innowacyjne działania mają doprowadzić do poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa. Ich poszukiwanie i stosowanie jest z jednej strony bardzo ryzykowne i nieprzewidywalne, z drugiej zaś jest szansą dla firm na utrzymanie, a nawet wzmocnienie pozycji rynkowej.

Jak wynika z raportu “Innowacyjne środowisko pracy” przygotowanego przez firmy Antal i Sodexo Polska, innowacyjność przy wyborze miejsca pracy najbardziej ceni wyższa kadra zarządzająca (84%). Jest kluczowa także dla 77% inżynierów i osób pracujących w marketingu. Na innowacyjność najmniej zwracają uwagę prawnicy (56%) i administracja (60%). Tymczasem tylko 4 na 10 badanych uważa obecne miejsce pracy za innowacyjne, przy czym tylko co dziesiąty jest o tym całkowicie przekonany. Podobny odsetek respondentów określa swoją obecną firmę jako nieinnowacyjną.

Według najnowszej edycji rankingu Global Innovation Index 2022 przygotowanego przez WIPO najbardziej innowacyjną gospodarką na świecie jest Szwajcaria. Polska uplasowała się na 38. miejscu z wynikiem 37,5 punktów. W porównaniu do zeszłorocznej edycji spadła o dwie pozycje.

– Aż 56% pracowników potwierdza, że czuje, iż w swoim miejscu pracy ma przyzwolenie na popełnianie błędów. A poczucie bezpieczeństwa w tym zakresie jest bardzo istotne, byśmy chcieli próbować zmieniać rzeczywistość. W mojej ocenie polscy pracodawcy dojrzali do akceptowania tych błędów oraz do inwestowania w mniejsze zasoby, w projekty o niskim prawdopodobieństwie powodzenia. Nie byliśmy jako gospodarka zamożni, nie mogliśmy pozwolić sobie na wysokie ryzyko niepowodzenia, ale wraz z rozwojem, dojrzewaniem rynku zakładam, że w dalszym ciągu będzie to ulegało zmianie – komentuje Roman Zabłocki, Business Unit Director Antal, Engineering & Operations.

Najwięcej firm (30%) wspiera innowacyjność poprzez inwestycje we wdrożenia nowych rozwiązań, automatyzację prostych procesów oraz technologie ułatwiające komunikację. 1/4 oferuje rozwiązania wspierające współpracę na odległość i tyle samo firm nagradza innowacyjne pomysły i myślenie. Za ważny przejaw wspierania innowacyjności respondenci uznają inwestycje firm w nowoczesną przestrzeń do pracy (15%) i oferowanie rozwiązań stymulujących współpracę w miejscu pracy (12%).

– Pracownicy wiedzą, że zaawansowane technologie stwarzają nowe możliwości. W Polsce potencjał innowacyjności i przedsiębiorczości jest jeszcze niezagospodarowany. Wymaga wsparcia w postaci rozwiązań systemowych, takich jak inwestycje w szkolnictwo i edukację wyższą, rozbudowę ośrodków badań naukowych, tworzenie odpowiednich ram prawnych dla innowacyjności oraz zwiększanie nakładów finansowych na wsparcie działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw. Z drugiej strony firmy w Polsce mogą w znacznym stopniu samodzielnie wpływać na rozwój potencjału innowacyjności, przede wszystkim inwestując w pracowników i stwarzając im odpowiednie warunki do rozwoju i generowania innowacji w miejscu pracy – komentuje Marta Stańczak, CEO Corporate Segment, Sodexo Polska.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka