Według danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w ubiegłym roku w całym kraju płatnicy składek popełniali średnio 23 tys. błędów w przelewach miesięcznie. W każdym takim przypadku konieczne było prowadzenie postępowania wyjaśniającego. Od momentu wprowadzenia tzw. e-składki liczba błędnych przelewów w Polsce uległa znacznej redukcji.
W styczniu do ZUS wpłynęły jedynie 42 błędne przelewy, w marcu - już tylko 28. W województwie śląskim od początku roku do końca marca na 818 251 wpłat było tylko 5 pomyłek, które wynikały m.in. z tego, że przedsiębiorca wpisał zamiast swojego NIP - NIP innego członka rodziny, który również prowadzi firmę. – Inny przypadek to Spółka Cywilna, która opłaciła składkę na numer rachunku składkowego (NRS) wspólnika lub odwrotnie i składa wniosek o przeksięgowanie z NIP-u Spółki na NIP wspólnika i odwrotnie. Po wprowadzeniu e-składki nie odnotowano wpłat niezidentyfikowanych – informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Od początku 2018 roku przedsiębiorca wszystkie składki opłaca jedną wpłatą na swój indywidualny numer rachunku składkowego (NRS). Kwotę przelewu ZUS księguje, rozlicza i automatycznie przekazuje do odpowiedniego funduszu.
Każdy płatnik składek na bieżąco może dowiedzieć się, w jaki sposób rozliczone zostały dokonane przez niego wpłaty. Taką informację uzyska u doradcy płatnika składek, dostępnego we wszystkich oddziałach ZUS, a także na Portalu Usług Elektronicznych oraz w Centrum Obsługi Telefonicznej.