• +48 533 367 799

Walka ze zmianami klimatu największym wyzwaniem dla Polski i świata

Projekty z zakresu ESG realizowane są przede wszystkim ze względów wizerunkowych, a dla połowy firm kluczowym motywatorem jest potrzeba zaangażowania społecznego i chęć wprowadzania prawdziwej zmiany.

Walka ze zmianami klimatu największym wyzwaniem dla Polski i świata

Walka ze zmianami klimatu to największe wyzwanie dla Polski i świata, a ponad połowa firm deklaruje działania w tym obszarze – wynika z najnowszej edycji badania "CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej". Na kolejnych miejscach w perspektywie wyzwań globalnych znalazła się walka z głodem (39%) i zapewnienie dostępu do czystej wody i poprawa warunków sanitarnych (37%). Inaczej kształtują się wyzwania stojące przed Polską. Wśród obszarów wymagających pilnego działania w naszym kraju tuż po walce ze zmianami klimatu przedsiębiorcy wskazują konieczność zapewnienia czystej i dostępnej energii (53% wskazań), równość płci (45%) oraz dobrą jakość edukacji (44%).

Podobnie jak w ubiegłych latach firmy najczęściej angażują się w działania skierowane do swoich pracowników (81%). Wśród nich na pierwszym miejscu są dodatkowe świadczenia socjalne, takie jak prywatna opieka medyczna, zajęcia sportowe czy bony upominkowe. Kolejne miejsce zajmują działania związane z dofinansowaniem nauki czy proponowaniem dodatkowych szkleń w ramach organizacji lub poza nią (84%), a także wprowadzenie narzędzi do komunikacji wewnętrznej (75%). Różnorodność jest zagospodarowana w 74% organizacji. Tyle samo respondentów wskazało, że wprowadza rozwiązania pozwalające na godzenie pracy z życiem osobistym jak praca z domu czy dodatkowe dni wolne.

Kolejną grupą interesariuszy są dostawcy i partnerzy lokalni. Najczęściej firmy wprowadzają kodeksy i zasady współpracy (63%), a także prowadzą z nimi aktywną i transparentną komunikację (61%). Mniejszy odsetek firm prowadzi natomiast szkolenia i działania edukacyjne dla swoich partnerów biznesowych, czy sprawdza faktyczną realizację zasad zapisanych w kodeksach.

Działania skierowane bezpośrednio do klientów są praktykowane wśród 72% firm biorących udział w badaniu. Najczęściej dotyczą one wprowadzania szerokiej gamy kanałów komunikacji, a także dbałości o prowadzenie jej w sposób transparentny. Ponad połowa firm prowadzi regularne kampanie społeczne czy ekologiczne skierowane do swoich klientów.

71% firm deklaruje prowadzenie działań w obszarze ochrony środowiska lub skierowanych do lokalnych społeczności. Najczęściej są to proekologiczne aktywności dotyczące ograniczania zużycia surowców czy prowadzenia działań w zakresie ochrony klimatu, a także coraz częściej bioróżnorodności. Malało zaangażowanie firm w działalność filantropijną, jednak w tym roku poszło w górę, co może wynikać z dużego zaangażowania biznesu we wsparcie dla Ukrainy. Z badania wynika, że 84% firm prowadziło działania na rzecz uchodźców. Najczęściej dotyczyły one przekazywania środków materialnych dla potrzebujących (83%), a także pieniędzy (69%). Te dodatkowe aktywności nie stanowiły przeszkody w realizacji zaplanowanej strategii i działań w obszarze CSR – 51% badanych prowadziło nadal wszystkie zaplanowane projekty, a 33% wprowadziło nawet dodatkowe zadania.

Ponad połowa firm deklaruje posiadanie strategii CSR lub przynajmniej rocznego lub dwuletniego planu działań. Jednocześnie 43% badanych nie potrafi wskazać korzyści osiąganych przez firmę z działalności CSR, a jedynie 7% odnotowuje mierzalne wyniki finansowe.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka