• +48 533 367 799

Nastroje wśród firm są złe zarówno w Polsce, jak i na świecie

Polscy przedsiębiorcy wskazali, że na ich nastrój wpływa obawa o dostępność produktów i usług, a także problemy ze znalezieniem nowych klientów.

Nastroje wśród firm są złe zarówno w Polsce, jak i na świecie

78% przedsiębiorców w Polsce postrzega sytuację ekonomiczną na świecie jako złą lub raczej złą. Taki sam odsetek spodziewa się, że w ciągu roku nic się nie zmieni, reszta zakłada pogorszenie – wynika z najnowszego badania International Trade Council, które zostało przeprowadzane wśród przedstawicieli biznesu z 94 krajów. W Niemczech i Czechach odpowiednio 71% i 67% firm postrzega sytuację jako złą lub raczej złą.

– Nastroje biznesowe nie są dobre i to nie tylko w wymiarze lokalnym, ale globalnym. Sumując odpowiedzi z 94 krajów, aż 82% przedsiębiorców wskazuje, że sytuacja jest zła. Optymiści to zaledwie 12% respondentów. Myśląc o przyszłość, zaledwie 26% firm spodziewa się, że sytuacja ulegnie poprawie. Reszta liczy, że nic się nie zmieni lub będzie gorzej. Wojna w Ukrainie ma globalnie wpływ na 40% przedsiębiorstw z 94 krajów uwzględnionych w badaniu. To pokazuje, jak ogromne są konsekwencje agresji rosyjskiej – komentuje Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy, założyciel Personnel Service.

33% polskich firm odpowiedziało, że źle ocenia obecną sytuację gospodarczą, a 45%, że raczej źle. Z kolei 11% to optymiści, a dla kolejnych 11% nic się nie zmieniło. Jeśli chodzi o prognozy, to 78% spodziewa się, że sytuacja pozostanie taka sama jak teraz, a 22% zakłada pogorszenie. Żaden przedsiębiorca nie odpowiedział, że będzie lepiej. Podobne nastroje panują w Niemczech, gdzie 29% uważa, że sytuacja jest zła, 43%, że raczej zła, a 29% nie widzi, żeby cokolwiek się zmieniło. Prognozy jednak mają bardziej optymistyczne – 14% spodziewa się pogorszenia, 43% zakłada brak zmian, a według 43% będzie lepiej. W Czechach z kolei 67% obawia się pogorszenia sytuacji w najbliższych miesiącach, a optymistów jest 33%.

Mimo słabej oceny 56% przedsiębiorców w Polsce liczy na wzrost przychodów w ciągu najbliższego roku. W Niemczech odpowiedziało tak 71% firm, a w Czechach tylko co trzecia. 44% polskich przedsiębiorstw zapytanych o powody swoich słabych nastrojów wskazuje, że obawia się słabego dostępu do produktów i usług, a 22% nie zakłada przypływu nowych klientów. W Niemczech 57% wskazuje na problemy z dostępnością produktów i usług, a 14% boi się, że nie znajdzie nowych klientów. W Czechach co trzeci przedsiębiorca boi się zarówno o dostępność produktów i usług, jak i nowych klientów.

Co czwarta firma na świecie wskazuje, że wojna miała negatywny wpływ na prowadzenie biznesu. W Polsce wskazało tak 67%, w Niemczech 86%, a w Czechach – 100% przedsiębiorców. Firmy w Polsce w 67% wskazują na niższe przychody, taki sam odsetek narzeka na mniejszą liczbę klientów, 89% wskazuje na spadek dostępności finansowania, co jest pochodną rosnących stóp procentowych, a 11% mówi o problemach z znalezieniem odpowiednich pracowników. W Niemczech na niższe przychody w związku z wojną w Ukrainie narzeka 43% firm, 57% zauważyło spadek liczby klientów, każdy przedsiębiorca dostrzega trudności z dostępem do finansowania, a 86% ma problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Każdy czeski przedsiębiorca zauważył spadek przychodów, a 67% ma teraz mniej klientów. Wszystkie czeskie firmy mają większy problem z dostępem do finansowania i wskazują na problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników.

fot. pexels.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka