• +48 533 367 799

Branżowe Centra Umiejętności na stałe w polskim systemie edukacji

BCU mają prowadzić działalność edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową i doradczo-promocyjną.

Branżowe Centra Umiejętności na stałe w polskim systemie edukacji

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowuje projekt ustawy, która na stałe umiejscowi Branżowe Centra Umiejętności w polskim systemie edukacji. Formuła BCU będzie nowością w systemie oświaty. Centra będą zaawansowanymi technologicznie ośrodkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania w danej branży. Z ich oferty będą mogli korzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy oraz pracownicy branż. W każdej ze 120 dziedzin – będą to m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka czy przetwórstwo spożywcze – powstanie jedno centrum w kraju. Na wsparcie ich utworzenia przeznaczono 1,4 mld zł.

– Będzie to zupełnie nowa jednostka w systemie oświaty, która na niespotykaną dotąd skalę połączy pracodawców z uczelniami, ze szkołami – podkreśla wiceszefowa MEiN Marzena Machałek. Jak dodaje, obecnie tworzenie BCU odbywa się w ramach projektu wpisanego do Krajowego Planu Odbudowy, jednak docelowo zostaną ustawowo umiejscowione w systemie edukacji, a tym samym w polskim systemie gospodarczym. – W tej chwili pracujemy nad ustawą, została ona wpisana do wykazu prac legislacyjnych. Lada moment do uzgodnień międzyresortowych zostanie przekazany projekt, gdzie przewidujemy sposób finansowania, funkcjonowania Branżowych Centrów Umiejętności w systemie oświaty jako jednostki, gdzie branża może być organem prowadzącym – informuje wiceminister. – Chcemy, żeby pracodawcy razem z nami wzięli odpowiedzialność za to, jak uczymy, jak przygotowujemy ludzi, ale też jakie dajemy możliwości do tego, by pracownicy w dorosłym życiu mogli zdobywać nowe umiejętności i kwalifikacje, by mogli zmieniać zawody – tłumaczy Marzena Machałek, przytaczając dane, według których ok. 50% obecnych uczniów może pracować w zawodach, których jeszcze nie ma, zaś 40% obecnych pracowników będzie w przyszłości zmieniać pracę. – Stąd muszą istnieć miejsca, w których to będzie mogło się odbywać, miejsca, gdzie będzie można uczyć się nowoczesnych technologii, zdobywać nowe umiejętności. To będzie działo się w Branżowych Centrach Umiejętności – zapowiada.

Pierwszy nabór w konkursie dla branż i szkół na utworzenie BCU rozpoczął się w połowie października i trwał do połowy grudnia ubiegłego roku. Nie zgłosił się nikt zainteresowany prowadzeniem centrum w branży drzewno-meblarskiej, handlowej ani w tej związanej z pomocą społeczną. Drugi nabór prowadzony jest między 3 lutego a 3 kwietnia, planowany jest także trzeci. BCU mogą utworzyć organizacje reprezentujące poszczególne branże, np. organizacje pracodawców, izby gospodarcze czy stowarzyszenia zawodowe, a także organy prowadzące szkoły publiczne i niepubliczne kształcące w poszczególnych zawodach. BCU mają prowadzić działalność edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową i doradczo-promocyjną.

Potencjalne profile BCU na woj. śląskim to fotowoltaika, florystyka, ogrodnictwo, moda, przemysł lotniczy, instalacje sanitarne i grzewcze, gazowe, górnictwo podziemne i obróbka węgla kamiennego, przemysł motoryzacyjny, pożarnictwo oraz eksploatacja portów i terminali lotniczych.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka