• +48 533 367 799

Co trzeci Polak planuje zmianę pracodawcy

Interesujące dodatki pozapłacowe, dodatkowe dni wolne oraz elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy zwiększają atrakcyjność miejsca pracy.

Co trzeci Polak planuje zmianę pracodawcy

Blisko 10% pracowników jest niezadowolonych ze swojego obecnego zatrudnienia, a co trzeci poważnie rozważa zmianę pracodawcy w ciągu nadchodzących dwunastu miesięcy. Motywacje do zmiany nie są skupione wyłącznie na finansach – okazuje się, że ważnymi elementami budującymi pozytywne doświadczenie zawodowe są przyjazna atmosfera, odpowiednie dopasowanie zadań do kwalifikacji i pasji oraz elastyczność.

Kluczem do zadowolenia w pracy jest przede wszystkim przyjazna atmosfera – wynika z badania Manpower „Nastroje polskiego rynku pracy – perspektywa kandydatów 2025”. Jako najważniejszy czynnik wskazuje ją 42% badanych. Zaraz za nią plasuje się dopasowanie obowiązków do kompetencji i zainteresowań (38%) oraz możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej (26%). Satysfakcjonujące wynagrodzenie znalazło się dopiero na czwartej pozycji, stanowiąc priorytet dla 25% ankietowanych. Na kolejnych miejscach znalazły się integracje z zespołem (20%), praca w firmie przyjaznej pracownikowi (16%), rozwój kompetencji (15%), docenienie przez przełożonego (14%) i możliwość pracy stacjonarnej (12%).

W kontekście zwiększenia atrakcyjności miejsca pracy ankietowani wskazują przede wszystkim na interesujące dodatki pozapłacowe (47%), dodatkowe dni wolne (34%) oraz elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy (33%), a także możliwości awansu (31%) oraz szkolenia i kursy (25%). Pracownicy podkreślają też realistyczne cele i oczekiwania (20%), które mogą zapobiegać przeciążeniu pracą, potrzebę programów upskillingu i reskillingu (15%), zachęcanie do aktywności fizycznej (14%) oraz wsparcie zdrowia psychicznego (11%).

Jak zauważa Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower, dla pracowników ważne są rozwiązania poprawiające codzienne funkcjonowanie czy zwiększające komfort. – Natomiast ścieżki rozwoju i możliwość awansu pojawiają się w dalszej kolejności. Dodatki pozapłacowe stają się istotnym elementem oferty pracodawcy, szczególnie dla kobiet. Jest to wyraźny sygnał dla organizacji, że powinny inwestować w rozwiązania poprawiające codzienne funkcjonowanie swoich talentów. Wśród benefitów powinna pojawiać się prywatna opieka medyczna zawierająca pakiety rodzinne, ale także dostęp do specjalistycznej opieki, karty sportowe, dofinansowanie do opieki nad dziećmi czy wsparcie zdrowia psychicznego – wymienia ekspertka.

Badanie pokazało też, że blisko co trzeci respondent rozważa zmianę pracy, najczęściej w perspektywie 12 miesięcy (18%). 65% ankietowanych nie planuje odejścia od obecnego pracodawcy, przy czym kobiety (67%) są bardziej skłonne do pozostania niż mężczyźni (62%). Katarzyna Pączkowska tłumaczy, że motywacja do zmiany często wynika z potrzeby poprawy jakości życia w obliczu rosnących kosztów i spowolnienia gospodarczego. Większą mobilność widać wśród pracowników na niższych stanowiskach i osób młodszych stażem, którzy szukają lepszych warunków płacowych i nowych ścieżek kariery. – Zjawiskiem, na które warto zwrócić uwagę jest większa otwartość na zmianę pracy wśród mężczyzn niż kobiet, a wpływ na to mogą mieć różnorodne czynniki związane z częściej zgłaszanymi przez mężczyzn aspiracjami zawodowymi oraz większą presją płacową. Natomiast wśród kobiet, które częściej łączą obowiązki zawodowe z rodzinnymi, bardziej istotna będzie stabilność oraz równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym – podkreśla ekspertka.

Jednocześnie na rynku pracy dominują pesymistyczne nastroje. 65% respondentów uważa, że liczba ofert zatrudnienia spada, a 42% dostrzega spadek realnej wartości wynagrodzeń. Najbardziej zaniepokojone są młodsze pokolenia, zwłaszcza generacja Z (18–29 lat), której 75% uważa, że ofert jest mniej, a 50% dostrzega malejące pensje. Kamil Sadowniczyk, dyrektor Manpower w Polsce, komentuje, że odczucie kandydatów jest uzasadnione, a najbardziej sceptyczny odbiór wśród najmłodszych wynika z ich relatywnie mniejszego doświadczenia zawodowego. – Od maja 2025 r. obserwujemy spadek liczby ofert pracy publikowanych w internecie. Największe spadki widać w branży produkcyjnej, inżynierii oraz transporcie i logistyce. Jedyną branżą notującą wzrosty jest IT, ale dynamika wzrostu jest istotnie mniejsza niż w poprzednich latach. To ewidentny symptom ochłodzenia rynku pracy, większej ostrożności pracodawców w podejmowaniu decyzji o inwestycjach w nowe wakaty. Jednocześnie obserwujemy większą dostępność kandydatów na publikowane oferty pracy, co powoduje, że procesy rekrutacyjne nie wymagają tak istotnego wsparcia ogłoszeniami – podsumowuje Kamil Sadowniczyk.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka