• +48 533 367 799

Firmy rodzinne w Polsce radzą sobie lepiej niż innych krajach

Większość polskich firm rodzinnych uważa, że najważniejsze jest zaufanie ze strony klientów, pracowników i członków rodziny.

Firmy rodzinne w Polsce radzą sobie lepiej niż innych krajach

88% polskich firm rodzinnych odnotowało wzrost w ostatnim roku obrotowym. Taki sam odsetek spodziewa się wzrostu w ciągu kolejnych dwóch lat.

Jak wynika z raportu "Family Business Survey" firmy PwC, 93% polskich firm rodzinnych twierdzi, że ma jasno określony cel biznesowy. Średnia globalna wynosi 79%. Wiele z nich nie podjęło jednak niezbędnych działań, aby zapewnić jego skuteczne osiągnięcie. Większość polskich firm rodzinnych wyznacza cele dotyczące zadowolenia klienta i wzrostu, a tylko nieliczne określają cele związane z różnorodnością i włączaniem. Główne priorytety stojące przed takimi przedsiębiorstwami w ciągu najbliższych dwóch lat to: ekspansja na nowe rynki lub segmenty klientów, zwiększenie inwestycji w innowacje oraz badania i rozwój, a także wprowadzenie nowych produktów i usług.

Polskie firmy rodzinne osiągnęły dobre wyniki w ostatnim roku obrotowym: 88% respondentów odnotowało wzrost, a jedynie 5% – spadek sprzedaży. Dla porównania – w 2021 r. 70% polskich firm biorących udział w badaniu wykazało wzrost, a 10% spadek, jednak wpływ na to miała pandemia. Odpowiedzi w Polsce były bardziej optymistyczne niż średnia na świecie. W skali globalnej 71% firm rodzinnych odnotowało wzrost, a 8% spadek. 88% polskich firm rodzinnych spodziewa się wzrostu w ciągu kolejnych dwóch lat wobec 77% firm na świecie.

Wyniki przeprowadzonych ankiet pokazują też, że 73% polskich firm rodzinnych wdrożyło pewien rodzaj strategii zarządzania. Natomiast patrząc na szczegółowe wyniki, już tylko 10% posiada statut lub protokół rodzinny.

Większość polskich firm rodzinnych uważa, że najważniejsze jest zaufanie ze strony klientów, pracowników i członków rodziny, jednak tylko 50% przedsiębiorstw sądzi, że klienci mają do nich pełne zaufanie. W przypadku zaufania ze strony pracowników zaś tego zdania jest zaledwie 36% respondentów. – Zaufanie ze strony dostawców jest postrzegane jako mniej istotne. Zaufanie pomiędzy członkami rodziny jest ogólnie oceniane jako duże, chociaż około jedna czwarta firm przyznaje, że zaufanie pomiędzy niektórymi grupami jest umiarkowane lub ograniczone. Komunikacja między członkami rodziny jest oceniana stosunkowo pozytywnie, a 65% respondentów twierdzi, że rodzina jest zgodna co do kierunku rozwoju firmy – w porównaniu z 59% na świecie – wskazuje PwC.

Większość polskich firm rodzinnych angażuje się w przedsięwzięcia w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, które obejmują głównie działania na rzecz społeczności lokalnej lub tradycyjne formy filantropii. 79% badanych w Polsce uważa, że istnieje szansa, aby firmy rodzinne takie jak ich stały się liderem w zakresie zrównoważonego rozwoju w biznesie – w porównaniu z 64% na świecie, a 54% dostrzega wartość płynącą z uczciwego płacenia podatków, jak przystało na społecznie odpowiedzialny biznes – wobec 62% na świecie.

fot.
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka