• +48 533 367 799

BCU będą integrować edukację z biznesem

Branżowe Centra Umiejętności mają przygotowywać kadry na potrzeby poszczególnych branż w ścisłej współpracy z ich przedstawicielami.

BCU będą integrować edukację z biznesem

Senacka Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zaproponowała wprowadzenie kilkunastu poprawek do nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, która zakłada utworzenie sieci branżowych centrów umiejętności – ośrodków kształcenia, szkolenia i egzaminowania. Mają one też integrować edukację z biznesem oraz upowszechniać innowacje i nowe technologie.

Nowelizacja zakłada utworzenie sieci branżowych centrów umiejętności. Będą to ogólnopolskie ośrodki kształcenia, szkolenia i egzaminowania dostępne dla uczniów, studentów, doktorantów, pracowników branż i innych uczących się osób. Będą prowadziły działania edukacyjne i szkoleniowe, ich celem będzie także integracja edukacji z biznesem oraz upowszechnianie innowacji i nowych technologii w danej branży. BCU mają przygotowywać kadry na potrzeby poszczególnych branż w ścisłej współpracy z ich przedstawicielami. Ich działalność na styku edukacji i gospodarki przyczyni się również do zwiększenia krajowego, regionalnego i lokalnego potencjału inwestycyjnego. Sieć branżowych centrów umiejętności o zasięgu ogólnokrajowym ma umożliwić uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, kwalifikacji zawodowych lub ich zmianę.

BCU będzie placówką kształcenia, szkolenia i egzaminowania, jeśli chodzi o daną dziedzinę zawodową. Sieć będzie wspierała także współpracę szkół i uczelni z pracodawcami. Szkoły i uczelnie będą miały szybki dostęp do najnowszych rozwiązań technologicznych i do innowacji. Sieć BCU będzie również prowadziła działania wspierające realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów oraz uzupełni istniejącą ofertę kształcenia zawodowego na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego.

Osoba, która uzyska zaliczenie branżowego szkolenia zawodowego, otrzyma branżowy certyfikat umiejętności. Zgodnie z nowymi przepisami BCU będzie mogło także prowadzić kursy przygotowujące do uzyskania kwalifikacji dotyczącej edukacji pozaformalnej, tzw. kwalifikacji sektorowych. Osoba, która ukończy taki kurs i zda stosowny egzamin przeprowadzany przez organizację branżową współtworzącą BCU, uzyska certyfikat kwalifikacji sektorowej nadawany i uznawany przez daną branżę. Nowelizacja, obok kwalifikacji sektorowych, wprowadza do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji Zawodowych też kwalifikacje rzemieślnicze nadawane przez izby rzemieślnicze po przeprowadzeniu egzaminów w określonych zawodach, dla których dokumentami potwierdzającymi nadanie kwalifikacji są dyplomy mistrza i świadectwa czeladnicze.

W latach 2023-2028 ogólnopolską sieć utworzą centra wyłonione w drodze konkursu "Utworzenie i wsparcie funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs)" ogłoszonego przez ministra edukacji i nauki w latach 2022 i 2023. BCU utworzone w ramach konkursu będą finansowane ze środków tego konkursu. W latach kolejnych wyłonione zostaną w drodze cyklicznego konkursu organizowanego przez szefa MEiN. Docelowo ustawa przewiduje finansowanie publicznych i niepublicznych BCU, utworzonych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności i ujętych w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania określającym ogólnopolską sieć publicznych i niepublicznych BCU, w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, dotacji oraz budżetów określonych ministrów.

Nowelizacja zmienia także zasady dotyczące wydawania dyplomów ukończenia studiów, dyplomów doktorskich i habilitowanych oraz umożliwia ministrowi edukacji i nauki prowadzenie systemu teleinformatycznego Portal Edukacji i Nauki. Portal Edukacji i Nauki ma być ujednoliconym punktem dostępu do usług i narzędzi z zakresu oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki wykorzystującym dane udostępniane i gromadzone przez podmioty wykonujące zadania z zakresu oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki w rejestrach publicznych, systemach teleinformatycznych, ewidencjach, bazach danych oraz innych zasobach informatycznych. W ramach systemu utworzony ma być m.in. Portfel Poświadczeń Cyfrowych w celu gromadzenia i przechowywania danych niezbędnych do udostępniania użytkownikowi wyników egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów w części pisemnej i części ustnej lub wygenerowania w postaci elektronicznej potwierdzenia ukończenia studiów albo nabytych kwalifikacji.

Czytaj także: Branżowe Centrum Umiejętności Górniczych powstanie w Rybniku

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka