• +48 533 367 799

Budowlanka i transport najczęściej spotykają się z nieuczciwością

Mikrofirmy najczęściej spotykają się z nieterminową realizacją zleceń, co w ich przypadku może mocno zaważyć na płynności biznesu.

Budowlanka i transport najczęściej spotykają się z nieuczciwością

43% przedsiębiorców spotkało się z nierzetelnym zachowaniem w biznesie. Ankietowani za główny wyznacznik wskazali nieterminową realizację usług, opóźnione faktur i utrudniony kontakt. Problem ten najbardziej powszechny jest w branżach budowlanej i transportowej.

Z najnowszego badania "Zaufanie w biznesie" przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów wynika, że 43% ankietowanych firm doświadczyło w ciągu ostatnich sześciu miesięcy nieuczciwości ze strony swoich partnerów biznesowych. – Tym, co odróżnia biznes od normalnego życia w kwestii zaufania, są narzędzia. W biznesie zaufanie trzeba skalować. Pojawiają się recenzje i opinie. Operujemy w oparciu o czyjąś reputację lub wizerunek. Deficyt zaufania jest jednym z pierwszych klocków domina, które przewracają się na początku kryzysu, a także ostatnim, który z powrotem się odbudowuje na końcu problemów. Pozbycie się miana nieuczciwego kontrahenta może zająć lata, o ile w ogóle będzie to możliwe. Jeśli zaś nawet w obliczu kryzysu zachowamy dotychczasowe wartości i jakość obsługi, nasi klienci zostaną z nami na dłużej – komentuje Andrzej Tucholski, psycholog biznesu.

Najwięcej nierzetelnych działań na swojej drodze napotkała branża budowlana (63%) i transportowa (51%). – Fakt, że aż 43% ankietowanych doświadczyło nieuczciwego zachowania ze strony swoich kontrahentów, sugeruje, że problem nierzetelności nie jest marginalny, a nieuczciwe praktyki wciąż występują w wielu branżach i firmach. Nieuczciwość wydaje się mieć swoje preferowane sektory. Budownictwo i transport mają do czynienia z większym ryzykiem nieuczciwych praktyk. W tych branżach, gdzie operacje są często złożone i oparte na współpracy z wieloma partnerami, istnieje większe ryzyko konfliktów związanych z terminami, płatnościami i jakością usług – tłumaczy Adam Łącki, prezes zarządu KRD.

Natomiast w gronie firm, które nie doświadczyły w ostatnim czasie nieuczciwości ze strony swoich partnerów biznesowych, są przede wszystkim branże: usługowa (65%), produkcyjna (61%) i handlowa (51%).

Eksperci Rzetelnej Firmy zapytali również o to, w jaki sposób objawiał się brak rzetelności. Ankietowani za główny wyznacznik wskazali nieterminową realizację usług (35%), opóźnione faktury (34%) i utrudniony kontakt (31%), przy czym na to ostanie zjawisko szczególnie narzeka branża handlowa (36%). Branża transportowa największy problem dostrzega w braku rzetelności płatniczej – 71% ankietowanych z tego środowiska zmaga się z nieterminowym opłacaniem faktur przez swoich kontrahentów. Dla branży produkcyjnej często spotykaną praktyką jest wątpliwa jakość otrzymywanych produktów (39%), a wśród usługodawców piętą achillesową jest wydłużający się termin realizacji usługi (46%). Mikrofirmy najczęściej spotykają się z nieterminową realizacją zleceń (35%), co w ich przypadku może mocno zaważyć na płynności biznesu. U tych najmniejszych wyłania się również problem z przeterminowaniem faktur (34%) oraz utrudniony kontakt z ich partnerami (31%). Z kolei 38% małych firm boryka się z problemem utrudnionego kontaktu z kontrahentem, jednak równie widoczny jest u nich problem z nieterminowymi realizacjami ze strony kontrahentów, na co wskazuje 36%, a trzecim problemem jest nierzetelność płatnicza. Średnie firmy wskazały taki sam zestaw nieuczciwych praktyk.

Natomiast 80% przedsiębiorców deklaruje, że doświadczyło rzetelnego zachowania ze strony swoich kontrahentów w ciągu ostatniego pół roku. 2/3 z nich wskazało, że ich kontrahent potrafił przyznać się do błędu, a 64% ankietowanych otrzymało od kontrahenta informacje pomocne podczas podejmowania decyzji o zakupie.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka