• +48 533 367 799

Koniec z ekościemą. Europosłowie przyjęli dyrektywę

Nowe przepisy mają chronić konsumentów przed zwodniczymi praktykami rynkowymi i pomóc im świadomiej wybierać produkty.

Koniec z ekościemą. Europosłowie przyjęli dyrektywę

Parlament Europejski w Strasburgu zatwierdził dyrektywę, która poprawi oznakowanie produktów i zakaże pseudoekologicznego marketingu. Nowe przepisy wprowadzą "zakaz ekościemy".

Europosłowie przyjęli dyrektywę stosunkiem głosów 593 do 21. Ma ona chronić konsumentów przed zwodniczymi praktykami rynkowymi i pomoże im świadomiej wybierać produkty. W tym celu rozszerzono unijną listę zakazanych praktyk handlowych o "wątpliwe strategie marketingowe, które dotyczą ekościemy". Nowe przepisy mają uprościć i uwiarygodnić oznakowanie towarów. Nie będzie można dłużej bez dowodu stosować ogólnych oświadczeń środowiskowych, takich jak "przyjazny dla środowiska", "naturalny", "biodegradowalny", "neutralny dla klimatu" czy "ekologiczny". Z badań Unii Europejskiej wynika, że w 2020 r. 53% etykiet dotyczących produktów ekologicznych było niejasnych, wprowadzających w błąd lub bezpodstawnych.

Dyrektywa ureguluje też stosowanie etykiet środowiskowych, jako że jest ich obecnie coraz więcej i nie opierają się one na danych porównawczych. W przyszłości w UE będzie można stosować takie etykiety tylko w oparciu o oficjalne systemy certyfikacji lub systemy certyfikacji wprowadzone przez władze publiczne. Dyrektywa ma sprawić, że producenci i konsumenci bardziej skupią się na trwałości produktów. Powstanie jednolite oznaczenie, które będzie w większym stopniu eksponować produkty o przedłużonym okresie gwarancji. Zakazane będą także inne praktyki: bezzasadne oświadczenia o trwałości produktu (np. twierdzenie, że pralka może wykonać 5 tys. cykli prania, gdy jest to w normalnych warunkach nieprawdziwe), sugestie, by wymienić materiały zużywalne wcześniej, niż jest to konieczne (np. wkłady atramentowe do drukarki) oraz nieprawdziwe twierdzenia, że produkty nadają się do naprawy.

– Przepisy te zmienią codzienne życie wszystkich Europejczyków! Odejdziemy od kultury wyrzucania, sprawimy, że marketing będzie bardziej przejrzysty i będziemy walczyć z przedwczesnym starzeniem się produktów. Ludzie będą mogli wybierać rzeczy, które są trwalsze, łatwiejsze w naprawie i bardziej zrównoważone dzięki wiarygodnym etykietom i reklamom. Co najważniejsze, firmy nie będą już mogły oszukiwać ludzi, mówiąc, że plastikowe butelki są dobre, ponieważ firma zasadziła gdzieś drzewa, lub twierdzić, że coś jest zrównoważone, nie wyjaśniając, w jaki sposób. To wielka wygrana dla nas wszystkich – skomentowała sprawozdawczyni Biljana Borzan.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka