• +48 533 367 799

Polskie MŚP mają problemy z ekspansją zagraniczną

Z zagranicą współpracuje niewiele mikro-, małych i średnich firm. Problemem jest brak wiedzy i pieniędzy do uruchomienia działalności eksportowej.

Polskie MŚP mają problemy z ekspansją zagraniczną

Wartość polskiego eksportu od wstąpienia do Unii Europejskiej wzrosła pięciokrotnie, a w minionym roku wyniosła 351 mld euro. Udział Polski w światowym eksporcie towarów zwiększył się z 0,8% w 2004 r. do 1,6% w 2023 r., a kraj wyraźnie wzmocnił swoją pozycję w światowym eksporcie towarów na tle pozostałych państwo Europy Środkowo-Wschodniej. Z kolei stosunek eksportu polskich wyrobów i usług do PKB między 2012 r. a 2021 r. zwiększył się z 44,3% do 60,7%. Z zagranicą współpracuje jednak wciąż niewiele mikro-, małych i średnich firm. Problemem jest brak wiedzy i pieniędzy do uruchomienia działalności eksportowej.

113,9 tys. polskich przedsiębiorstw sprzedaje wyroby za granicę, w przypadku usług takich firm 19,9 tys. – wynika z "Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2024" Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Udział sektora MŚP w całkowitej liczbie firm to odpowiednio 4,8% i niecały 1%. Te niskie odsetki to skutek głównie słabych wyników mikroprzedsiębiorstw. Podobne dysproporcje widać w całej Unii Europejskiej. Jak wskazuje Michał Polański, dyrektor Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości w PARP, istnieje wiele badań, które pokazują, że dla firmy rozpoczęcie i prowadzenie działalności eksportowej jest korzystne. – Przede wszystkim pozwala zdywersyfikować ryzyko, uzyskać przychody, również w walucie, które z kolei pozwalają kupować komponenty czy surowce. Jest to również możliwość sprawdzenia firmy na rynkach międzynarodowych w warunkach pełnej konkurencji. To jest istotne dlatego, że firmy międzynarodowe mają pełny dostęp do polskiego rynku, w związku z tym firma, która nie sprawdzi się zawczasu, może zakończyć swoją działalność w ten sposób, że spotka się z tymi konkurentami na rynku krajowym. Nasze badania pokazują, że małe i średnie firmy mają duże problemy z wychodzeniem na rynki międzynarodowe – podkreśla ekspert.

Wsparciem dla firm jest sieć Enterprise Europe Network – powołana przez Komisję Europejską 16 lat temu sieć organizacji otoczenia biznesu, dzięki której sektor MŚP może rozwijać swój potencjał i zdolności innowacyjne. Ośrodki działają na zasadzie non-profit i są afiliowane przy takich organizacjach jak izby przemysłowo-handlowe, parki technologiczne i centra badawczo-rozwojowe, agencje rozwoju regionalnego oraz centra wspierania przedsiębiorczości. W Polsce działa ich 28 ośrodków, a od początku istnienia z usług skorzystało prawie 174 tys. polskich przedsiębiorców. – Naszym celem jest wsparcie przedsiębiorców w prowadzeniu działalności międzynarodowej, zarówno na wspólnym rynku europejskim, jak i poza nim. Oferujemy m.in. bezpłatne szkolenia oraz usługi doradcze związane z eksportem i sprzedażą za granicę. Pomagamy firmom w znalezieniu partnerów gospodarczych, zweryfikowanych przez partnerskie organizacje w tych krajach. Wspieramy też firmy w poszukiwaniu środków finansowych potrzebnych do rozwoju na rynkach międzynarodowych, zarówno z Funduszy UE dystrybuowanych w kraju, jak i bezpośrednio z programów Komisji Europejskiej – wyjaśnia Michał Polański.

Sieć pomaga w nawiązaniu współpracy z zagranicznymi partnerami, prowadząc międzynarodową bazę ofert biznesowych POD od firm z zagranicy oraz organizując spotkania B2B przy okazji najważniejszych wydarzeń targowo-konferencyjnych dla danej branży. Poszukiwania partnerów do współpracy można rozpocząć od umieszczenia oferty swojej firmy w międzynarodowej bazie przedsiębiorstw.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka