16 września rozpoczął się Europejski Tydzień Mobilności – coroczna kampania organizowana przez Komisję Europejską, która ma na celu promowanie zrównoważonej mobilności miejskiej i zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w działaniach, które przyczyniają się do redukcji emisji spalin i poprawy jakości powietrza. Inicjatywa potrwa do 22 września, a jej zwieńczeniem będzie tradycyjnie Dzień bez Samochodu. W tym roku hasło ETM brzmi "Współdzielenie przestrzeni publicznej".
Współdzielenie przestrzeni publicznej zakłada efektywniejsze wykorzystanie terenów przez różne grupy użytkowników – pieszych, rowerzystów, kierowców i osoby korzystające z transportu publicznego. Chodzi o stworzenie takich warunków, w których każdy ma dostęp do bezpiecznej, przyjaznej i otwartej przestrzeni, niezależnie od wybranego sposobu poruszania się. W europejskich miastach przestrzeń publiczna jest ograniczonym zasobem, a tradycyjny model miejskiego planowania skupiony na ruchu samochodowym coraz częściej okazuje się nieefektywny. Wprowadzenie idei współdzielenia tej przestrzeni ma na celu ograniczenie dominacji samochodów na rzecz bardziej zrównoważonych środków transportu, takich jak rowery, hulajnogi czy komunikacja publiczna. Tego typu podejście prowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa na ulicach oraz poprawy jakości życia mieszkańców.
Choć współdzielenie przestrzeni publicznej przynosi liczne korzyści, napotyka również na pewne trudności. Jednym z głównych wyzwań jest zmiana mentalności społecznej. Wiele osób, szczególnie w miastach o silnej tradycji motoryzacyjnej, opiera się na samochodach jako podstawowym środku transportu. Konieczne jest edukowanie społeczeństwa o korzyściach płynących z zrównoważonego transportu oraz udostępnianie alternatyw, które sprawią, że ludzie będą chętniej wybierać inne formy poruszania się. Kolejnym problemem jest przekształcanie infrastruktury. Modernizacja dróg, chodników czy wprowadzenie ścieżek rowerowych to proces kosztowny i czasochłonny. Często wymaga to współpracy na wielu szczeblach administracji, jak i angażowania lokalnych społeczności.
Wiele miast stało się pionierami w zakresie współdzielenia przestrzeni publicznej. Przykładem może być Kopenhaga, która od lat 70. XX w. intensywnie rozwija infrastrukturę rowerową. Obecnie ponad połowa mieszkańców tego miasta korzysta z rowerów jako głównego środka transportu. Amsterdam, znany jako "miasto rowerów", także promuje współdzielenie przestrzeni poprzez rozbudowaną sieć ścieżek rowerowych i ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta.
fot. freepik.com
oprac. /kp/