Tylko 5,9% polskich firm korzysta obecnie ze sztucznej inteligencji. Powodem jest głównie brak kadry i wiedzy o AI, a także zbyt wysokie koszty wdrożenia tej technologii. Najrzadziej można się z nią zetknąć w branży budowlanej.
Z danych GUS wynika, że w tym roku 94,1% przedsiębiorstw w Polsce nie korzystało ze sztucznej inteligencji. Odsetek organizacji niewykorzystujących tego rozwiązania, ale rozważających je, wyniósł 3,2%. Głównym hamulcem rozwoju sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach jest deficyt kompetencji – 1,9% firm wymienia brak odpowiednich pracowników i wiedzy jako główną przeszkodę. Wysokie koszty wdrożenia technologii AI wymieniane są przez 1,7% respondentów. Najmniej firm (0,9%) wyraża wątpliwości natury etycznej. Analiza danych GUS pokazuje też, że największy udział podmiotów korzystających z AI odnotowano wśród dużych przedsiębiorstw (33%) oraz w sekcji informacja i komunikacja (32,6%), z kolei najmniejszy przypada na małe podmioty (4%) oraz sektor budowlany (2%). Te różnice mogą wynikać zarówno z odmiennych potrzeb i możliwości poszczególnych branż, jak i z większej skłonności dużych firm do inwestowania w nowe technologie.
Polskie przedsiębiorstwa najczęściej wykorzystują AI do automatyzacji procesów i wspomagania decyzji, co deklaruje 2,6% pytanych firm. Szczególnie popularne jest to w sektorze informacji i komunikacji, gdzie z takich technologii korzysta 13,4% przedsiębiorstw. Natomiast technologie umożliwiające fizyczne poruszanie się maszyn lub pojazdów cieszą się najmniejszym zainteresowaniem (0,5%). Ten rodzaj sztucznej inteligencji stosowany jest głównie przez firmy zajmujące się naprawą i konserwacją komputerów i sprzętu komunikacyjnego (4,9%).
Najpopularniejszym zastosowaniem AI są procesy marketingowe i sprzedażowe, gdzie z jej możliwości korzysta 2,4% firm. Z kolei logistyka jest dziedziną, w której sztuczna inteligencja jest wykorzystywana najrzadziej (0,6%). Duże firmy wykazują największe zainteresowanie zastosowaniem AI w obszarze bezpieczeństwa ICT (17,4%).
Jeśli chodzi o sposoby pozyskiwania technologii AI, najpopularniejszym rozwiązaniem jest zakup gotowych produktów komercyjnych (3,8%). Najmniej przedsiębiorstw decyduje się na korzystanie z rozwiązań opracowanych przez podmioty zewnętrzne (1,7%). – Przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z informacją i komunikacją charakteryzowały się największymi wartościami wskaźników w każdej z badanych kategorii sposobów nabycia technologii AI. Podmioty te najczęściej wchodziły w ich posiadanie poprzez zakup technologii komercyjnych, gotowych do użycia (19,7%) – wskazuje GUS.
Czytaj także: AI może negatywnie wpływać na motywację pracowników
fot. freepik.com
oprac. /kp/