Na terenie Unii Europejskiej od 2030 r. wszystkie opakowania mają nadawać się do recyklingu. Zniknąć mają miniaturowe opakowania kosmetyków czy plastikowe opakowania na owoce i warzywa. Nowe przepisy zawarte w Rozporządzeniu w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych mają na celu radykalne ograniczenie ilości wytwarzanych odpadów i zwiększenie poziomu recyklingu. Zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską zaakceptowały kraje członkowskie, a po opublikowaniu rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym UE jego przepisy będą musiały być stosowane po upływie 18 miesięcy.
Nowe przepisy oznaczają koniec jednorazowego plastiku. Znikną miniaturowe opakowania kosmetyków oferowane np. w hotelach, plastikowe opakowania na owoce i warzywa sprzedawane w ilości poniżej 1,5 kg, torebki na herbatę zrobione z plastiku oraz jednorazowe plastikowe opakowania na żywność – keczup, musztardę czy śmietankę do kawy. Zakazane mają być także bardzo lekkie torebki plastikowe, jednak ich użycie będzie dozwolone do pakowania żywności dostępnej luzem.
Dodatkowo do 2029 r. 90% plastikowych i metalowych butelek po napojach będzie musiało być zbieranych oddzielnie, np. za pośrednictwem systemów kaucyjnych, a od 2030 r. wszystkie opakowania będą musiały nadawać się do recyklingu. Natomiast dystrybutorzy napojów i żywności na wynos będą musieli oferować konsumentom od 2030 r. możliwość korzystania z własnego pojemnika.
UE chce do 2040 r. zmniejszyć ilość odpadów opakowaniowych o 5% w porównaniu do 2018 r., o 10% w stosunku do 2035 r. i o 15% do 2040 r. Nowe rozporządzenie jest elementem Europejskiego Zielonego Ładu – flagowego projektu Komisji Europejskiej w kadencji 2019-2024.
Nadmierna ilość odpadów opakowaniowych stanowi poważne zagrożenie dla środowiska. Plastikowe śmieci zagrażają życiu morskiemu, zanieczyszczają glebę i wodę, a ich produkcja wymaga dużych ilości energii i surowców naturalnych. Nowe przepisy mają pomóc w rozwiązaniu tych problemów i przyczynić się do budowy bardziej zrównoważonej gospodarki. Konsumenci będą musieli zmienić swoje nawyki zakupowe, a firmy – dostosować swoje produkty i opakowania do nowych przepisów. Oznacza to konieczność inwestycji w nowe technologie i rozwiązania, ale także szansę na rozwój nowych, bardziej ekologicznych produktów.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/