
Jastrzębie-Zdrój jest od 24 lat największym miastem w Polsce pozbawionym dostępu do kolei. 18 lutego 2001 r. z tamtejszej stacji odjechał ostatni pociąg pasażerski. Prawie 90-tysięczna miejscowość ma jednak zostać włączona do sieci kolejowej dzięki programowi Kolej Plus, a także w ramach budowy jednej ze "szprych" Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak obecnie wygląda sytuacja?
Okazuje się, że projekt "Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami" w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2029 r. realizowany jest zgodnie z przyjętym harmonogramem. Jak poinformował Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, obecnie trwa realizacja umowy przewidzianej na lata 2023–2026 i dotyczącej opracowania dokumentacji projektowej i pozyskania decyzji administracyjnych. W 2026 r. planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, co umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych. Zawarcie umowy z wykonawcą robót budowlanych przewiduje się na przełomie lat 2026/2027, a ich zakończenie planowane jest do końca 2029 r.
Samorząd Województwa Śląskiego zadeklarował uruchomienie 12 par pociągów na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice oraz dodatkowych 6 par pociągów na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Rybnik na dobę. Wybór przewoźników pozostaje w gestii organizatora przewozów.
Natomiast jeśli chodzi o projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego, uwzględniono w nim włączenie Jastrzębia-Zdroju w sieć Kolei Dużych Prędkości na trasie Katowice – Ostrawa. – Powyższy projekt ma na celu usprawnienie połączeń między Polską a Czechami oraz integrację z transeuropejską siecią transportową. Nowa trasa umożliwi skrócenie czasu podróży między miastami południowej części województwa śląskiego oraz poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Będzie to także element działań mających na celu lepsze skomunikowanie Śląska z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą – wyjaśnił Maciej Lasek. W ramach prowadzonych działań opracowywana jest Koncepcja Programowo-Przestrzenna wybranego wariantu przebiegu oraz realizowany jest proces pozyskiwania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach.
Spółka CPK wraz z PKP PLK S.A. oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury prowadzą aktualnie prace nad oceną zarówno istniejących, jak i nowych propozycji tras kolejowych w ramach projektu "Zintegrowana Sieć Kolejowa". Analiza obejmuje przewidywaną liczbę pasażerów, natężenie ruchu pociągów oraz dostosowanie parametrów technicznych do potrzeb transportowych. Prace te realizowane są przy udziale przedstawicieli branży i samorządów, a ich zakończenie planowane jest na początek 2026 r.
Jak podkreślił Maciej Lasek, obecnie żaden z projektów nie został wykluczony, a ostateczne decyzje dotyczące realizowanych inwestycji zapadną po zakończeniu analiz. – Priorytetem pozostaje główny odcinek linii „Y” (Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań), który będzie przygotowywany do realizacji w pierwszej kolejności. W przypadku pozostałych tras wyniki tej analizy pomogą w określeniu kolejnych kierunków i priorytetów inwestycyjnych w rozwoju infrastruktury kolejowej. Pod uwagę brane będą m.in. ich znaczenie w sieci europejskiej, stopień zaawansowania projektów oraz możliwość wprowadzenia ewentualnych alternatywnych rozwiązań. Ważnym elementem będzie również dostosowanie planowanych połączeń do zapotrzebowania mieszkańców i obsługa regionalnych ośrodków oraz konsultacje przeprowadzone w ramach cyklu Regionalnych Paneli Eksperckich – poinformował wiceminister.
Czytaj także: Jastrzębie-Zdrój - największe miasto w Polsce pozbawione połączeń kolejowych
fot. arch. red.
oprac. /kp/