
Zrównoważony rozwój – określany skrótem ESG (Environmental, Social, Governance) – staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych na całym świecie. Jednak w Polsce podejście do tych kwestii jest bardzo zróżnicowane, szczególnie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Jak wynika z najnowszego badania Barometr EFL, istnieje wyraźna przepaść w postrzeganiu i wdrażaniu działań ESG między największymi a najmniejszymi firmami.
Raport ujawnia, że mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 pracowników w ogromnej większości nie planują żadnych działań w obszarze ESG – aż 91% z nich przyznaje, że nie zamierza wdrażać żadnych zmian. Ten wysoki odsetek wynika najprawdopodobniej z ograniczonych zasobów – finansowych, kadrowych i czasowych. Dla tych najmniejszych firm, skupionych na codziennym przetrwaniu i prowadzeniu bieżącej działalności, wdrażanie inicjatyw proekologicznych czy społecznych jest często postrzegane jako dodatkowe obciążenie, a nie inwestycja.
Sytuacja zmienia się już w segmencie małych firm (zatrudniających 10-49 pracowników), gdzie odsetek przedsiębiorstw nieplanujących działań ESG spada do 55%. Świadczy to o tym, że wraz ze wzrostem wielkości firmy rośnie świadomość i możliwości wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju.
Zupełnie odmienne podejście prezentują średnie przedsiębiorstwa (50-249 pracowników). W tej grupie firm działania w zakresie ESG są już na porządku dziennym. 57% z nich już podejmuje inicjatywy w tym obszarze, a kolejne 26% planuje to zrobić w najbliższym czasie.
Jak podkreśla prezes zarządu EFL, Radosław Woźniak, ESG przestaje być wyłącznie domeną wielkich korporacji i staje się realnym elementem strategii firm średniej wielkości. – Mikro i małe przedsiębiorstwa są na wcześniejszym etapie tej transformacji, co wynika z ograniczonych zasobów i mniejszej presji regulacyjnej. Jednak to, co szczególnie cieszy, to rosnąca grupa firm, które zaczynają postrzegać ESG nie jako koszt, lecz jako długoterminową inwestycję w rozwój i konkurencyjność. Przedsiębiorcy dostrzegają, że działania proekologiczne i prospołeczne nie tylko poprawiają wizerunek, ale też przekładają się na realne korzyści – podkreśla.
Postawy wobec ESG różnią się także w zależności od branży. Sektory, które z natury rzeczy mają większy wpływ na środowisko, wykazują wyższą świadomość i aktywność. Firmy z branży przemysłowej i budowlanej wyraźnie częściej wdrażają rozwiązania sprzyjające ESG – deklaruje tak odpowiednio 21% i 40% z nich. W obu tych sektorach zrównoważony rozwój jest coraz częściej postrzegany jako długoterminowa inwestycja, która może przynieść realne zyski – odpowiedziało tak 29% i 48% pytanych.
Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w usługach i handlu. Tutaj dominuje podejście ostrożne, a wręcz niechętne. Aż 85% firm usługowych i 83% firm handlowych nie zamierza podejmować żadnych działań w tym zakresie. W tych branżach ESG jest najczęściej postrzegane jako dodatkowy koszt (odpowiednio 65% i 71%) lub formalność narzucona przez rynek (20% i 18%).
fot. freepik.com
oprac. /kp/