
Ponad 40% właścicieli małych i średnich firm w Polsce nie ma wyższego wykształcenia – wynika z raportu „Pod lupą” przygotowanego przez ICAN Institute na zlecenie EFL. Z badania przeprowadzonego wśród 600 przedsiębiorców wynika, że posiadanie dyplomu częściej idzie w parze z wielkością firmy.
Według danych EFL 29% przedsiębiorców zarządzających firmami z sektora MŚP ukończyło studia licencjackie lub magisterskie, a kolejne 29% – studia inżynierskie. Aż 42% nie ma jednak wykształcenia wyższego. Studia podyplomowe ukończyło 11% badanych, a tytułem doktora może pochwalić się 1% właścicieli firm.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że poziom wykształcenia rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. W mikrofirmach studia ukończyło łącznie tylko 27% szefów (18% ma dyplom licencjata lub magistra, 9% – inżyniera), podczas gdy w średnich firmach odsetek ten sięga już 96% (licencjat – 44%, magister – 52%). Co trzeci właściciel średniej firmy ma także ukończone studia podyplomowe.
Badanie pokazało również, że 69% przedsiębiorców prowadzi działalność zgodną z kierunkiem ukończonej edukacji. W średnich firmach ten odsetek wynosi 85%, natomiast w mikro i małych – 63%. Największą zgodność między wykształceniem a profilem biznesu deklarują właściciele firm usługowych (84%), rolniczych (76%) i budowlanych (75%). Z kolei w branży transportowej ponad połowa badanych (55%) przyznała, że ich wykształcenie nie jest związane z prowadzoną działalnością.
Jak wynika z raportu opinie przedsiębiorców na temat znaczenia wyższego wykształcenia w codziennym prowadzeniu biznesu są podzielone. 52% uważa, że pomaga ono w zarządzaniu firmą, podczas gdy 46% jest zdania, że nie ma ono znaczenia. Największe znaczenie dyplomowi przypisują właściciele średnich firm – 92% z nich ocenia edukację pozytywnie. W mikroprzedsiębiorstwach podobną opinię ma jedynie 22% badanych.
Wyższe wykształcenie najczęściej doceniają przedsiębiorcy z branży usługowej (74%) i produkcyjnej (69%), natomiast w rolnictwie (82%) i transporcie (54%) większość uważa, że dyplom nie jest kluczowy dla sukcesu w biznesie.
fot. freepik.com
oprac. /kp/