Idea skrócenia czasu pracy zyskuje coraz większe poparcie zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców, choć ci drudzy podchodzą do niej z pewną ostrożnością. Większość firm dostrzega liczne zalety takiego rozwiązania, takie jak poprawa balansu między życiem zawodowym a prywatnym czy wzrost efektywności i zaangażowania zatrudnionych, jednak 2/3 przedsiębiorców uważa, że model ten nie sprawdzi się w każdej branży.
Opinie przedsiębiorców na temat najbardziej korzystnego modelu skróconego czasu pracy są podzielone, ale wyraźnym faworytem jest czterodniowy tydzień pracy, który popiera 43% badanych. 34% ankietowanych uważa z kolei, że lepszym wariantem jest skrócenie dnia pracy do sześciu lub siedmiu godzin. 14% z kolei opowiada się za przyznaniem pracownikom dodatkowych dni urlopowych.
Z badania przeprowadzonego przez Grant Thornton wynika, że główne korzyści, jakich spodziewają się pracodawcy, to poprawa równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (32%), wzrost efektywności pracowników (20%) i większe zaangażowanie w realizację powierzonych zadań (18%). Wśród pozytywów wymieniano także mniejszą rotację i absencję pracowników (17%), optymalizację procesów (7%) i zmniejszenie kosztów (6%).
Mimo tych zalet przedsiębiorcy wyrażają również poważne obawy: niemal 23% wskazuje na trudności organizacyjne, takie jak planowanie grafików, a ponad 17% boi się wzrostu kosztów zatrudnienia. Istotne jest również ryzyko nierówności między branżami i potencjalne niezadowolenie klientów lub partnerów biznesowych (po 11,4%).
Zdecydowana większość, bo 64,3% procent przedsiębiorców, uważa, że skrócenie czasu pracy nie jest możliwe do zastosowania we wszystkich sektorach gospodarki. Najczęściej wymienianymi branżami, w których wprowadzenie krótszego czasu pracy może być problematyczne, są służba zdrowia (14,3%), transport i logistyka (19,3%) oraz produkcja (17,5%).
Jak komentuje Marta Pypłacz z Grant Thornton, chociaż idea jest atrakcyjna, jej realizacja wymaga indywidualnego podejścia i dostosowania do specyfiki poszczególnych sektorów. – Zdecydowana większość przebadanych przez nas przedsiębiorców popiera skrócenie czasu pracy. Ich pozytywne nastawienie wynika z dostrzegania potencjalnych korzyści w postaci: zadbania o work-life balance, wzrostu efektywności i zaangażowania pracowników. Jednocześnie zdają oni sobie sprawę z tego, że wdrożenie krótszego czasu pracy wiąże się z licznymi wyzwaniami organizacyjnymi i kosztowymi. Należy więc mieć na uwadze, że choć idea zredukowania liczby godzin pracy jest jak najbardziej atrakcyjna, to jej realizacja wymaga indywidualnego podejścia i dostosowania do specyfiki poszczególnych sektorów i branż – podsumowuje ekspertka.
fot. freepik.com
oprac. /kp/
Rynek pracy / Edukacja







