• +48 533 367 799

KSeF 2.0 w wersji demo już dostępny. Firmy mogą testować nowe funkcje

Aplikacja pozwala m.in. na wystawianie, odbieranie i przeglądanie faktur wraz z korektami zgodnie ze strukturą logiczną FA(3).

KSeF 2.0 w wersji demo już dostępny. Firmy mogą testować nowe funkcje

Ministerstwo Finansów udostępniło demonstracyjną wersję Aplikacji Podatnika KSeF 2.0, która ma umożliwić przedsiębiorcom sprawdzenie kluczowych funkcjonalności systemu. Wersja testowa pozwala już na realistyczne przetestowanie mechanizmu wystawiania i odbierania faktur. Środowisko przedprodukcyjne Aplikacji Podatnika KSeF 2.0 jest dostępne od 15 listopada, a jego warunki są zbliżone do tych, które zaczną obowiązywać od 1 lutego 2026 r.

Jak tłumaczy resort, wersja przedprodukcyjna pozwala firmom na korzystanie z fikcyjnych danych na fakturach, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa testów, jednocześnie wymaga jednak użycia prawdziwych danych uwierzytelniających, takich jak numer NIP, zgodnych z rejestrem informacji o właścicielach firm. Ta zmiana umożliwia testowanie funkcji, które były wcześniej niedostępne w poprzedniej wersji aplikacji testowej. Ministerstwo zaznaczyło, że dzięki informacjom zwrotnym od użytkowników działanie finalnej aplikacji będzie optymalizowane i może się różnić od środowiska demo aż do pełnego uruchomienia produkcyjnego 1 lutego 2026 r.

Udostępniona aplikacja pozwala na szereg operacji, w tym wystawianie, odbieranie i przeglądanie faktur wraz z korektami zgodnie ze strukturą logiczną FA(3), wyszukiwanie i pobieranie wysłanych dokumentów w formatach XML, HTML lub PDF oraz obsługę skomplikowanych identyfikatorów jak w modelu samofakturowania UE. System testowy obsługuje również kody QR, umożliwiając dostęp do faktury za ich pomocą, generowanie i obsługę tokenów, a także zapewnia anonimowy dostęp do faktur i dostęp do tych wystawionych w trybie offline. Dodatkowo możliwe jest pobieranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru, wyświetlanie historii sesji, wizualizacja i pobranie faktury PEF, zarządzanie uprawnieniami oraz wnioskowanie o certyfikaty i ich pobieranie. Resort przypomina, że korzystanie ze wszystkich tych zaawansowanych funkcji ma na razie wyłącznie charakter testowy.

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur zostanie wprowadzony stopniowo. Zgodnie z ustawą od 1 lutego 2026 r. obejmie on większe firmy, których sprzedaż przekroczyła w 2024 r. 200 mln zł. Mniejsze przedsiębiorstwa będą musiały dołączyć do systemu od 1 kwietnia 2026 r. Dla mikroprzedsiębiorców przewidziano okres przejściowy – od kwietnia do grudnia 2026 r. nie będą oni mieli obowiązku wystawiania e-faktur, jeśli ich miesięczna sprzedaż brutto nie przekracza 10 tys. zł.

Wprowadzenie KSeF niesie ze sobą istotne zmiany dla firm, w tym skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni. Utrzymana została możliwość wystawiania faktur w kasach rejestrujących do końca 2026 r. Nowelizacja wprowadza na stałe tryb "offline24", który umożliwia wystawienie faktury w przypadku braku dostępu do internetu, np. w razie awarii sieci. Do końca 2026 r. nie będą również stosowane kary za błędy związane z wdrażaniem nowych przepisów.

System ma na celu eliminację konieczności drukowania faktur i ręcznego wprowadzania ich do systemów księgowych. Faktury będą przechowywane w KSeF przez dziesięć lat. Ministerstwo Finansów szacuje, że uszczelnienie luki VAT dzięki KSeF zwiększy dochody budżetu państwa o około 10 mld zł w perspektywie dziesięciu lat.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka