Przed Bożym Narodzeniem siła nabywcza pracowników nieznacznie wzrosła, głównie dzięki spadkowi inflacji do poziomu 2,8% w ujęciu rocznym. Mimo to głównym czynnikiem podnoszącym koszty życia pozostają ceny żywności i napojów bezalkoholowych, które w okresie od stycznia do września były średnio droższe o 5,3% w porównaniu z 2024 r. W związku z tym 90% pracowników uważa, że świąteczne wsparcie powinno stanowić standard w każdej firmie – wynika z badania Pluxee. Jednocześnie 82% zatrudnionych w Polsce otrzymuje od swojego pracodawcy prezent z okazji Bożego Narodzenia. – To oznacza, że większość firm wie, jak ważne jest takie wsparcie. Pozostałe organizacje mają doskonałą okazję, żeby dołączyć do grona tych, którzy zapewniają je w czasie, gdy paragon potrafi zaskoczyć bardziej niż prezent pod choinką – przekonują autorzy badania.
Dla wielu pracowników świąteczny upominek jest jednocześnie wsparciem dla domowego budżetu w okresie świąt i momentem prawdziwego docenienia. Zgodnie z raportem Pluxee Benefit Guidebook 2026 i badaniem pracowników docenienia oczekuje 94% zatrudnionych, ale doświadcza go tylko 28%.
Świąteczne prezenty mają wymierną wartość finansową, która najczęściej mieści się w przedziale od 301 do 600 zł, co odpowiada 3-7% przeciętnej miesięcznej pensji według danych Głównego Urzędu Statystycznego z trzeciego kwartału 2025 r. Dane z badania wskazują, że 25% zatrudnionych otrzymuje upominki o wartości od 101 do 300 zł, 28% może liczyć na podarunek w przedziale od 301 do 600 zł, co jest dziś najczęściej spotykaną wartością świątecznego benefitu, natomiast 21% dostaje prezenty o wartości od 601 do 1000 zł. – Widać więc odejście od symbolicznych gestów na rzecz świadczeń, które pozwalają wejść w okres Bożego Narodzenia z większą swobodą, radością i poczuciem, że firma rzeczywiście docenia swoich pracowników – podkreślają autorzy.
Zwracają oni uwagę, że w wielu polskich firmach prezenty świąteczne przestały być traktowane wyłącznie jako benefit, a stały się oczekiwanym komponentem pakietu wynagrodzeń. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że 43% osób wciąż nie korzysta regularnie ze świadczeń, a tylko 22% uważa je za dobrze dopasowane do swoich potrzeb. Dodają, że ponieważ większość pracowników w Polsce otrzymuje od pracodawcy prezenty na Boże Narodzenie, brak takiego benefitu lub jego nietrafiona forma mogą być postrzegane przez zespół jako sygnał: „Nie zależy nam na was”. Brak wsparcia jest równoznaczny z ryzykiem przepalenia budżetu i frustracji w zespole – a wystarczy, by świąteczny podarunek odpowiadał na rzeczywiste potrzeby i oczekiwania pracowników.
fot. freepik.com
oprac. /kp/
Rynek pracy / Edukacja









