• +48 533 367 799

Premia wciąż numerem jeden. Jakich benefitów naprawdę oczekują pracownicy?

29% pracowników deklaruje niezadowolenie z zarobków, a 35% ocenia swoją sytuację finansową jako przeciętną.

Premia wciąż numerem jeden. Jakich benefitów naprawdę oczekują pracownicy?

Coraz wyraźniej widać, że dla pracowników najważniejsze są benefity, które bezpośrednio przekładają się na domowy budżet. Z najnowszej edycji „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że największym zainteresowaniem cieszą się dodatki o charakterze finansowym, a w szczególności premie wypłacane na koniec roku. Jednocześnie badanie pokazuje, że obok pieniędzy coraz większą rolę zaczynają odgrywać kwestie związane ze zdrowiem i równowagą między życiem zawodowym a prywatnym.

Premia finansowa została wskazana jako najbardziej pożądany benefit przez 34% badanych i zdecydowanie wyprzedziła pozostałe propozycje. Na kolejnych miejscach znalazły się pakiety opieki medycznej (13%) i czterodniowy tydzień pracy (9%). – Już w poprzednim roku widzieliśmy bardzo wyraźnie, że pracownicy oczekują głównie pieniędzy. Wtedy na podium znalazły się podwyżka wynagrodzenia i premia, a zaraz za nimi rozwiązania, które realnie obniżają koszty życia, tj. dofinansowanie dojazdów czy darmowe wyżywienie. Dopiero później pojawiały się benefity takie jak czterodniowy tydzień pracy czy dodatkowe dni wolne. W tym roku obserwujemy podobny trend, ale z nowymi akcentami. Premia nadal jest numerem jeden, jednak na podium pojawiły się też opieka medyczna i krótszy tydzień pracy. To pokazuje, że obok oczekiwań finansowych pojawia się potrzeba zadbania o zdrowie i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – zwraca uwagę Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy i założyciel Personnel Service.

Preferencje te nie są jednak jednakowe dla wszystkich. O ile wśród osób powyżej 50. roku życia 43% badanych stawia premię na pierwszym miejscu, o tyle w grupie wiekowej od 18 do 24 lat na taką opcję wskazuje zaledwie co piąty respondent. Rozbieżności w oczekiwaniach widoczne są również w podziale na płeć, gdzie mężczyźni nieznacznie częściej (34%) niż kobiety (33%) wybierają bonusy pieniężne, z kolei panie przykładają większą wagę do rozwiązań wspierających zdrowie i równowagę między życiem prywatnym a zawodowym – częściej wskazują one opiekę medyczną (16% vs. 10%) i koncepcję czterodniowego tygodnia pracy (11% vs. 7%) jako kluczowych udogodnień pozapłacowych.

Pozostałe benefity znalazły się zdecydowanie dalej w zestawieniu. Paczki świąteczne wybrało 6% ankietowanych, a dodatkowe dni wolne, dofinansowanie dojazdów, karty sportowe czy posiłki w pracy – po 3%. Wspólną cechą tych świadczeń jest jednak realne obniżanie codziennych wydatków. Jednocześnie z badania wynika, że niektóre popularne jeszcze niedawno dodatki praktycznie straciły na znaczeniu – dofinansowanie serwisów streamingowych czy wsparcie hobby pracowników nie wzbudziły zainteresowania respondentów.

Silna koncentracja na benefitach finansowych ma bezpośredni związek z poziomem satysfakcji z wynagrodzeń. 29% pracowników deklaruje niezadowolenie z zarobków, a 35% ocenia swoją sytuację finansową jako przeciętną. Z kolei 35% badanych przyznaje, że jest zadowolona z wysokości otrzymywanej płacy. Krzysztof Inglot podkreśla, że system benefitów musi ewoluować wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami pracowników, ponieważ część rozwiązań, które jeszcze kilka lat temu uchodziły za atrakcyjne, dziś nie spełnia swojej roli. – W „Barometrze Polskiego Rynku Pracy” więcej niż co dziesiąty Polak zadeklarował, że nie znalazł dla siebie żadnego benefitu z dostępnej listy. To sygnał, że rynek oczekuje świeżych rozwiązań. W kolejnych miesiącach mogą zyskać na znaczeniu zarówno proste mechanizmy pozwalające odpocząć, jak choćby dodatkowe dni urlopowe czy inicjatywy rozwojowe, np. szkolenia z nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Rok 2026 może przynieść kolejne przetasowania w hierarchii benefitów, bo rynek pracy nie stoi w miejscu – podsumowuje ekspert.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka