• +48 533 367 799

Jak Polacy oszukują swoich pracodawców?

Mimo że większość Polaków lubi swoich szefów, to prawie połowa badanych przyznaje, że zdarzyło im się obgadywać przełożonego za plecami.

Jak Polacy oszukują swoich pracodawców?

49% ankietowanych polskich pracowników przyznaje, że zdarzyło im się obgadywać swojego szefa za plecami. Ponad 39% przynajmniej raz wyszło wcześniej z pracy, podając nieprawdziwy powód, a 28% celowo unikało obowiązków służbowych. Wynika tak z badania serwisu LiveCareer Polska, który przeprowadził badanie: „Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022”. Wyniki wskazują, że lojalność pracowników to towar raczej deficytowy, jednak możliwy do pozyskania.

Z badania wynika, że blisko 28% pracowników przynajmniej raz symulowało chorobę, by pójść na zwolnienie lekarskie. Najczęstszymi powodami kłamstwa były potrzeba odpoczynku (40%), problemy osobiste lub rodzinne (18%) i złe relacje z szefem (11%). Natomiast dla 39% respondentów, którzy skłamali, by wyjść wcześniej z pracy, najczęstszą wymówką była wizyta u lekarza (34%). Choroba lub złe samopoczucie była powodem dla 30%, umówiona wizyta elektryka, hydraulika, kuriera itp. – 10%, choroba dziecka – 8%, konieczność odebrania dziecka ze szkoły lub przedszkola – 7%.

Okazuje się także, że aż 32% badanych zdarzyło im się wynieść z biura drobne przedmioty – m.in. długopisy, narzędzia i środki czystości. Autorzy badania twierdzą, że ci „odważniejsi” przywłaszczają sobie firmowe towary i sprzęty, nie wydają klientom paragonów albo zabierają część utargu z nadzieją, że ujdzie im to na sucho — do takiej kradzieży przyznało się blisko 7% badanych. W 2020 r. policja stwierdziła ponad 16 tys. tego rodzaju przestępstw, których ofiarami byli m.in. właściciele firm. Przywłaszczenie sobie mienia pracodawcy może bowiem skutkować zwolnieniem dyscyplinarnym i karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do nawet 5 lat.

Dlatego częściej zdarzają się kradzieże w białych rękawiczkach – np. używanie służbowych materiałów lub sprzętu w celach niezwiązanych z pracą. Prawie 13% pracowników wykorzystało firmowe dokumenty, materiały lub prezentacje bez zgody przełożonego i poza miejscem pracy, a 47% respondentów ma na swoim koncie kserowanie lub drukowanie w pracy prywatnych materiałów, m.in.: rachunków i faktur, umów i pism urzędowych, wyników badań, biletów, podręczników i materiałów do nauki czy etykiet do wysyłek kurierskich.

13% badanych zdradziło tajemnicę służbową rodzinie lub znajomym, a 8% „podebrało” swojemu pracodawcy klienta, oferując mu wykonanie tej samej usługi prywatnie za niższą cenę.

Mimo to aż 90% pracowników uważa się za uczciwych w pracy. Zaś do nieuczciwości otwarcie przyznaje się 42% Polaków, którzy nie wierzą w sens swojej pracy oraz 31% tych, którzy swojej pracy nie lubią.

Ważnym wyznacznikiem lojalności pracowników jest również otwartość i szczerość w miejscu pracy. Z badania wynika, że mimo że większość Polaków lubi swoich szefów, to prawie połowa badanych przyznaje, że zdarzyło im się obgadywać przełożonego za plecami, a 17% pracowników – co dziesiąta kobieta i co czwarty mężczyzna – ukrywało przed szefem ważne informacje, które miały wpływ na jakość lub tempo ich pracy. Poza tym 41% pracowników przyznaje, że zdarzyło im się szukać nowej pracy w tajemnicy przed szefem.

W pytaniu o czynniki, które mogłyby ich zmotywować do większej lojalności wobec pracodawców, badani najczęściej wskazywali wyższą pensję (64%), szacunek ze strony pracodawcy (45%) oraz bardziej atrakcyjne warunki pracy (37%).

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka