• +48 533 367 799

Polacy wydają coraz więcej na zakupy internetowe

Przy wyborze sklepu internetowego najważniejsze dla konsumentów są niskie ceny, darmowa dostawa i szeroka oferta.

Polacy wydają coraz więcej na zakupy internetowe

1/3 Polaków robi zakupy w internecie przynajmniej raz w tygodniu. Najchętniej kupują kosmetyki i odzież, a najczęściej płacą Blikiem. W tym roku średnia kwota jednorazowego zakupu produktów w sieci wyniosła 338 zł.

80% Polaków robi zakupy w internecie przynajmniej raz w miesiącu, a ponad 1/3 minimum raz w tygodniu – wynika z badania agencji Inquiry. W tegorocznej edycji badania odnotowano najwyższą ze wszystkich pięciu fal badania średnią miesięczną częstotliwość zakupu produktów oraz usług online. Do najchętniej kupowanych produktów należą kosmetyki i perfumy, do czego przyznało się 51% kupujących, odzież i bielizna dla dorosłych (50%) oraz obuwie dla dorosłych (50%). Popularne jest też wyposażenie do domu oraz książki, gry i multimedia. Jeśli chodzi o usługi, w sieci Polacy najczęściej rezerwują noclegi i kupują bilety kolejowe, ale także kupują dostęp do platform streamingowych czy bilety na wydarzenia kulturalne. Usługi nabywają najczęściej na stronach poszczególnych usługodawców, a produkty na platformach typu marketplace.

W 2023 r. średnia kwota jednorazowego zakupu produktów w internecie wyniosła 338 zł, zaś usług 277 zł. Jeśli chodzi o metody płatności, liderem jest Blik, z którego korzysta 54% kupujących. Na drugim miejscu znalazł się szybki przelew jak PayU czy Przelewy24, z których korzysta 42% pytanych.

– Popularność zakupów internetowych w Polsce rośnie z roku na rok. Powszechnie korzystamy z wielu platform. Co ważne, jesteśmy otwarci na rozwiązania, dzięki którym możemy usprawnić i przyspieszyć nasz proces zakupowy. Za chwilę Black Week i Black Friday – sklepy internetowe jak co roku przeżyją prawdziwe oblężenie – komentuje Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

Najpopularniejsze okazuje się Allegro – zależnie od kategorii wskazuje na ten serwis wskazuje od 55% do 80% kupujących dany rodzaj produktów. Kosmetyki konsumenci kupują także w sklepie internetowym Rossmann (38% kupujących kosmetyki online), odzież i bieliznę na Zalando (24%), obuwie dla dorosłych na eobuwie.pl (29%), a wyposażenie do domu w sklepie Ikea (32%). Empik dominuje w przypadku książek i multimediów (55%) oraz zabawek (29%). Odzież i bielizna dla dzieci to domena sklepu Smyk, zaś wśród sklepów oferujących urządzenie elektroniczne najczęściej pojawia się Media Expert. Noclegi rezerwowane są najczęściej przez Booking (76%), usługi streamingowe na platformie Netflix (68%), bilety kolejowe na stronie PKP Intercity (42%), a lotnicze na stronie Ryanair (47%). Spośród firm oferujących przewozy taksówkowe Polacy najczęściej wybierają Uber (65%), a w przypadku treści muzycznych najczęściej wykupują subskrypcję Spotify (55%).

Jakie są najważniejsze czynniki, które decydują o wyborze konkretnej formy zakupu, sklepu internetowego czy aplikacji? Najwięcej respondentów wskazało na niskie ceny (36%), darmową dostawę (28%) i szeroką ofertę (26%).

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka