• +48 533 367 799

Digitalizacja MŚP przebiega zbyt wolno

57% polskich MŚP, w tym 59% mikroprzedsiębiorstw, znajduje się w początkowej fazie transformacji cyfrowej i można uznać je za wykluczone cyfrowo.

Digitalizacja MŚP przebiega zbyt wolno

Zgodnie z programem transformacji cyfrowej Unii Europejskiej do 2030 r. ponad 90% małych i średnich firm osiągnie co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych. Okazuje się jednak, że polskie przedsiębiorstwa mają do tego celu bardzo długą drogę. Głównymi problemami są brak wiedzy, czasu i świadomości na temat narzędzi dostępnych na rynku.

W ocenie Komisji Europejskiej digitalizacja małego i średniego biznesu przebiega zbyt wolno – dynamika jest na poziomie 2,5% rocznie, podczas gdy potrzebne jest co najmniej dwa razy tyle, by osiągnąć zakładane cele. Szczególnie polski sektor MŚP ma z tym problem – pod względem digitalizacji zajmuje 24. miejsce na 27 państw członkowskich. Z najnowszego raportu "Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia" Banku Gospodarstwa Krajowego wynika, że 57% polskich MŚP, w tym 59% mikroprzedsiębiorstw, znajduje się w początkowej fazie transformacji cyfrowej i można uznać je za wykluczone cyfrowo. Najwięcj takich przedsiębiorstw jest w branży transportowo-magazynowej i przemysłowej, a najmniej – w hotelarstwie. 20% firm z sektora MŚP do tej pory nie wdrożyło też żadnego z rozwiązań cyfrowych jak przetwarzanie w chmurze, narzędzia AI, oprogramowanie ułatwiające współpracę wewnątrz firmy, elektroniczne fakturowanie, systemy ERP i CRM czy handel internetowy.

– Generalnie przedsiębiorcy obawiają się, że brakuje im wiedzy i czasu, żeby w pełni rozwinąć się w świecie digital. Boją się, że będzie im trudno, że stworzenie strony będzie czasochłonne i kosztowne, a na koniec może jeszcze nic z tego nie wyjść. Oczywiście można pozostawać offline, ale wtedy firma funkcjonuje w lokalnym mikroświecie, natomiast otwarcie się na świat online daje możliwość dotarcia do całej rzeszy nowych, potencjalnych klientów i szansę na wystrzelenie swojego biznesu. Zwłaszcza że kiedyś zadebiutować w tym świecie online było znacznie trudniej, a dzisiaj mamy innowacyjne kreatory stron internetowych oparte na sztucznej inteligencji. Wcześniej proces tworzenia strony internetowej trwał tygodniami, a dziś trwa to dosłownie sekundy – przekonuje Aleksandra Dąbrowa z cyber_Folks.

Jak wskazuje Renata Żukowska, wiceprezeska Fundacji LBC Business Women Foundation, trzy kluczowe bariery, które mają wpływ na poziom digitalizacji biznesów, to brak wiedzy, brak czasu i brak świadomości na temat narzędzi dostępnych na rynku. – Natomiast koszt korzystania z narzędzi cyfrowych paradoksalnie nie jest duży. Większość narzędzi cyfrowych dostosowanych do potrzeb małych i średnich przedsiębiorców jest dostępna w modelu subskrypcyjnym, z opłatą rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie, tak więc nie jest to koszt, który mocno obciąża firmę. W projekcie zachęcamy przedsiębiorcze Polki do wyboru tych narzędzi, które faktycznie usprawniają coś w ich konkretnym biznesie, pozwalają zaoszczędzić czas. Wówczas, jeśli zestawimy sobie te kilkadziesiąt złotych miesięcznie versus na przykład godziny pracy pracownika, to zysk jest ogromny – tłumaczy ekspertka.

Najwięcej do zrobienia mają mikroprzedsiębiorstwa, natomiast małe i średnie firmy w dużej mierze wdrożyły już przynajmniej część cyfrowych rozwiązań. Połowa badanych promuje swoją działalność za pomocą mediów społecznościowych, a kolejne 33% planuje podjąć takie działania w ciągu najbliższych dwóch lat.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka