• +48 533 367 799

Czy świąteczne upominki dla kontrahentów są opodatkowane?

Limit 200 zł nie ma zastosowania dla prezentów, jakie pracodawca przekazuje swoim podwładnym – taki prezent w całości podlega opodatkowaniu.

Czy świąteczne upominki dla kontrahentów są opodatkowane?

Święta Bożego Narodzenia to czas obdarowywania najbliższych, ale także kontrahentów czy pracowników. Jednak zanim wręczymy podarunek, warto sprawdzić, czy nie wiąże się z tym dodatkowy obowiązek podatkowy.

Nieopodatkowane przez fiskusa są podarunki o małej wartości. Jak jednak wskazuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl, warunkiem jest, by wręczane były one osobom fizycznym niepozostającym w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym z przedsiębiorcą. – Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych taki prezent nie może być droższy niż 200 zł. Jeśli wręczamy kontrahentowi podarunek o większej wartości niż wskazana kwota, obdarowywany musi zapłacić podatek dochodowy od kwoty wartości upominku. Limit 200 zł nie ma zastosowania dla prezentów, jakie pracodawca przekazuje swoim podwładnym, taki prezent w całości podlega opodatkowaniu – podkreśla ekspertka.

Dodaje, że kwota limitu dla prezentów, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jest inna niż w podatku dochodowym. – Zwolnienie dotyczące podatku należnego VAT przy przekazywaniu upominków naszemu kontrahentowi obejmuje prezenty, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekracza 100 zł netto (prezenty takie wpisujemy do specjalnej ewidencji) oraz gdy wartość jednego prezentu nie przekracza 20 zł netto (nie musimy wtedy prowadzić specjalnej listy). Jeśli nie spełniamy warunków zwolnienia, powinniśmy doliczyć podatek należny do wartości upominków – wskazuje Monika Piątkowska.

Uznanie wydatków na prezenty za koszty uzyskania przychodu jest problematyczne. – Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji. W ustawie nie określono jednoznacznie, co należy rozumieć pod pojęciem reprezentacji. Przyjmuje się jednak, że wydatkami na reprezentację są koszty ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy. Inaczej natomiast postrzegane są wydatki na reklamę, których celem jest rozpowszechnianie informacji o firmie i jej produktach oraz które mogą być realizowane za pomocą różnych środków przekazu. Takie wydatki stanowią koszt podatkowy. Zatem prezenty o niewielkiej wartości opatrzone logo firmy nie będą miały charakteru reprezentacyjnego i mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu – podsumowuje ekspertka.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka